Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) skutečně
stavoví v ustanovení § 255 odst. 4, že řízení o dodatečném povolení stavby je
součástí řízení o nařízení odstranění stavby.
Podle ustanovení § 79 odst. 5 správního řádu platí: „Povinnost
nahradit náklady řízení paušální částkou uloží správní orgán účastníkovi, který
řízení vyvolal porušením své právní povinnosti. Prováděcí právní předpis
stanoví výši paušální částky nákladů řízení a výši paušální částky nákladů
řízení ve zvláště složitých případech nebo byl-li přibrán znalec. V případech
hodných zvláštního zřetele lze výši paušální částky na požádání snížit.“
Skončí-li řízení o nařízení odstranění stavby, jehož součástí
je dodatečné povolení stavby, dodatečným povolením takové stavby, odpadne důvod
pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby a stavební úřad by jej měl
zastavit (v rámci rozhodnutí o dodatečném povolení stavby).
Zpravidla platí, že v případě, kdy je řízení z moci
úřední zahajované z důvodu porušení povinnosti zastaveno, neukládá se
povinnost nahradit náhradu nákladů řízení paušální částkou. Tuto paušální
částku aktuálně stanoví ustanovení § 6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových
výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši
paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů. Nový stavební
zákon toto výslovně neřeší. Nicméně dojde-li k dodatečnému povolení
stavby, odpadne důvod pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby. Za těchto
okolností by neměl stavební úřad uložit povinnost nahradit náklady řízení o
nařízení odstranění stavby, jelikož toto řízení bude zastavováno.
Pro úplnost je vhodné upozornit na to, že podle zákona č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o správních poplatcích“), podléhá dodatečné povolení vyššímu správnímu
poplatku než povolení standardního záměru. Výši tohoto poplatku upravuje
příloha – Sazebník – Část I. – Položka 18 bod 12. zákona o správních
poplatcích.