- 271/1995 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení vlády č. 104/1994 Sb.
- 476/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Planá
- ZP16/2012, k požadavkům dotčených orgánů k návrhu zadání územního plánu
- 113/2001 Sb., vyhlášení 2. změny závazné části územ. plánu Hradecko-Pardubicka
- 392/2000 Sb., vyhlášení 2.změny závazné části územního plánu Brněnské aglomerace
Musí si obec nechat zpracovat pasport místních komunikací?
Které informace je třeba zveřejnit po zasedání zastupitelstva obce?
Obec obdržela žádost o prodej pozemku z vlastnictví obce. Nechala si zpracovat znalecký posudek za účelem zjištění ceny obvyklé, který se ovšem obci zdál příliš nadhodnocený, jelikož pozemek je veden pouze jako zemědělská plocha. Proto si obec nechala zpracovat další posudek, který stanovil cenu ještě vyšší než původní posudek s odůvodněním, že by mohlo do budoucna dojít ke změně zařazení pozemku jako plochy k bydlení. Může obec prodat pozemek za nižší cenu stanovenou prvním posudkem, nebo si může nechat zpracovat další znalecký posudek?
Je pravda, že stavba může být podle nového stavebního zákona povolena fikcí ve zrychleném řízení? Za jakých podmínek?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) sice upravuje institut zrychleného řízení, avšak neupravuje fikci povolení záměru. Nový stavební zákon pouze – obdobně, jak činil dosavadní stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.) – upravuje pouze fikci aktu dotčeného orgánu (není-li zákonem vyloučena) v ustanovení § 178 odst. 3, dle něhož platí: „Nevydá-li dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko ve lhůtě pro jeho vydání, považuje se za souhlasné a bez podmínek.“ Fiktivní rozhodnutí, resp. povolení, není součástí nového stavebního zákona v žádném z dosud schválených znění.
Zrychlené řízení navazuje na dnešní právní úpravu tzv. zjednodušených postupů podle dosavadního stavebního zákona. Podstatou zrychleného řízení upraveného v ustanovení § 212 nového stavebního zákona je to, že povolení stavby nebo zařízení může být vydáno jako první úkon stavebního úřadu v řízení za kumulativního naplnění následujících podmínek:
- stavebník o vydání rozhodnutí ve zrychleném řízení požádal;
- obec, na jejímž území má být stavba nebo zařízení uskutečněna, má vydán územní plán;
- nejde o záměr EIA;
- nejde o záměr vyžadující povolení výjimky nebo stanovení odchylného postupu podle zákona o ochraně přírody a krajiny;
- splňuje požadavky kladené na záměry podle § 193 nového stavebního zákona;
- stavebník doložil souhlasy všech účastníků řízení se záměrem, vyznačené na situačním výkresu dokumentace.
Jsou-li splněny všechny shora uvedené podmínky, pak dojde k vydání povolení ve zrychleném řízení jako první úkon v řízení (tzn. účastníci řízení se o zahájení nevyrozumívají, neumožňuje se jim uplatnit námitky apod.). Současně s oznámením účastníkům řízení podle nového stavebního zákona (dle počtu účastníků např. individuálním doručením) se povolení vydané ve zrychleném řízení zveřejňuje také na úřední desce příslušného stavebního úřadu po dobu 15 dnů ode dne vydání.
Závěrem je vhodné poznamenat, že nebudou-li kumulativně splněny všechny shora uvedené podmínky, pak stavební úřad postupuje tak, jako kdyby byla podána žádost o povolení záměru (bez požadavku na zrychlené řízení).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.