- 198/2003 Sb., ve věci návrhu na zrušení slova "soudcům" v z. o odejmutí platu
- 17/1907 ř.z., o volbě členů poslanecké sněmovny říšské rady
- 348/2017 Sb., odměny členům Prezidia Rady pro veřejný dohled nad auditem
- AD07/2021, kandidátní listiny pro volbu členů orgánů ČAK na 8. sněmu
- AD12/2017, kandidátní listiny pro volbu členů orgánů ČAK na 7. sněmu
Je možné zveřejnit na webových stránkách obce zápisy z jednání rady obce? Které údaje by případně musely být ze zveřejnění vyloučeny?
Do jaké doby musí člen zastupitelstva obce, odstoupí-li z funkce podat majetkové přiznání?
Jakou má zastupitel odpovědnost? Ručí při rozhodování svým majetkem?
Zastupitel obce a ani člen rady obce nedisponuje žádnou imunitou jako např. poslanci. Za své rozhodování tedy nese v zásadě plnou odpovědnost. Odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, se řídí právní úpravou zákoníku práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.
Zastupitelé obce jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře. Co tato péče konkrétně znamená, se posuzuje podle okolností. Po běžném zastupiteli sice není možné spravedlivě požadovat podrobnou odbornou znalost právní problematiky fungování obce, na druhou stranu nese odpovědnost za své rozhodování v zastupitelstvu (jsou-li tedy k rozhodnutí zapotřebí odborné znalosti, jimiž zastupitelstvo nedisponuje, mělo by si je opatřit např. zadáním znaleckého posudku, uložením právní analýzy odbornému úřednímu aparátu obce apod.). Odpovědnost majetková (či dokonce trestní) nastává v praxi spíše ve zjevných případech hrubé nedbalosti nebo při úmyslném poškozování zájmů obce. U radních či starosty je požadovaný standard péče vyšší.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.