- 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci
- 125/1993 Sb., pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu
- 205/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
- 108/2011 Sb., o měření plynu a o stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru
- 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy
Jsou obce a města povinny v závěru roku provádět inventarizaci svého majetku a majetku zřizovaných organizací? Pokud inventarizaci majetku neprovedou, kdo za to odpovídá a jakým způsobem za to může být postižen?
Jakou má zastupitel odpovědnost? Ručí při rozhodování svým majetkem?
Zastupitel obce a ani člen rady obce nedisponuje žádnou imunitou jako např. poslanci. Za své rozhodování tedy nese v zásadě plnou odpovědnost. Odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, se řídí právní úpravou zákoníku práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.
Zastupitelé obce jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře. Co tato péče konkrétně znamená, se posuzuje podle okolností. Po běžném zastupiteli sice není možné spravedlivě požadovat podrobnou odbornou znalost právní problematiky fungování obce, na druhou stranu nese odpovědnost za své rozhodování v zastupitelstvu (jsou-li tedy k rozhodnutí zapotřebí odborné znalosti, jimiž zastupitelstvo nedisponuje, mělo by si je opatřit např. zadáním znaleckého posudku, uložením právní analýzy odbornému úřednímu aparátu obce apod.). Odpovědnost majetková (či dokonce trestní) nastává v praxi spíše ve zjevných případech hrubé nedbalosti nebo při úmyslném poškozování zájmů obce. U radních či starosty je požadovaný standard péče vyšší.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.