- 247/2013 Sb., o žádostech podle zákona o investičních společnostech a fondech
- 77/1996 Sb., Žádost o odnětí nebo omezení a podrobnosti ochrany pozemků
- 381/2016 Sb., žádosti, oznámení a předkládání výkazů o spotřebitelském úvěru
- 176/2009 Sb., náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu
- 220/2019 Sb., o maximálním počtu žádostí o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podnikání
Zastupitel se obrátil na starostu s žádostí o poskytnutí kopie nájemní smlouvy na obecní majetek. Může starosta zaslat nájemní smlouvu zastupiteli do e-mailu, nebo mu stačí vzkázat, že smlouva je na obecním úřadě po dohodě k dispozici pro nahlédnutí?
Podle nové právní úpravy zákona o pozemních komunikacích rozhodne o povolení připojení sousední nemovitosti k místní komunikaci stavební úřad a nikoliv obec. Obec nově vydává pouze souhlas vlastníka s připojením k místní komunikaci. Jaký charakter má toto povolení? Je nutné, aby obec žádost posuzovala z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu, případně může si obec vyžádat stanovisko Policie ČR?
Má obec povinnost zaslat zastupiteli obce zápis a usnesení z jednání rady na emailovou adresu?
Zastupitel se dožadoval prostřednictvím e-mailu poskytnutí faktur za provedené práce na výstavbě mateřské školy ve vlastnictví obce. Starosta poskytnutí faktur prostřednictvím e-mailu odmítl. Následně zastupitel požádal o zaslání těchto faktur v režimu dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Rada obce ale schválila poplatek za vyhledávání dokumentů. Jak se může zastupitel bránit?
V případě, kdy žadatel žádá o poskytnutí informace o pracovní době a výše částek za práci vykonanou pro obec v rámci dohody o provedení práce (sekání trávy, kterou vykonává občan obce), musí obec této žádosti vyhovět?
Naše obec je vlastníkem pozemků, na kterého se před zhruba rokem obrátil provozovatel optické sítě s žádostí o souhlas s umístěním této sítě do obecních pozemků. Obec nakonec rozhodla o tom, že umístění této sítě neumožní. Aktuálně bylo zahájeno řízení o povolení záměru, přičemž náš souhlas provozovatel nezískal. Je možné, aby bylo vydáno povolení záměru bez našeho souhlasu?
Na starostu se obrátil občan s žádostí o prošetření oprávněnosti rozhodnutí přestupkové komise, která rozhodla o odložení a nezahájení řízení ve věci, ve které byl oznamovatelem právě zmíněný občan. Může starosta prošetřovat rozhodnutí komise pro přestupky? Případně může změnit rozhodnutí této komise?
Před 30. 6. 2024 byla podána žádost o vydání společného povolení na fotovoltaickou elektrárnu na střechách šesti budov v areálu žadatele, součástí záměru je i umístění podzemních elektrických nízkonapěťových (NN) kabelů v areálu žadatele, a to v souvislosti s fotovoltaickou elektrárnu, což je důvodem žádosti o vydání společného povolení. Celkový výkon fotovoltaické elektrárny činí 331,5 kWp. Bude řízení v tomto případě vést ORP podle dosavadních právních předpisů v souvislosti s § 334a (protože žádost byla podána do 30. 6. 2024) nebo má být spis předán krajskému úřadu (podle § 34 nového stavebního zákona)?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.), obsahuje řadu přechodných ustanovení. Některá ustanovení se vážou k problematice příslušnosti stavebního úřadu, tj. to, který stavební úřad bude věc po skončení přechodného období (či k jinému okamžiku) projednávat. Naopak některá přechodná ustanovení řeší postup stavebního úřadu – ať už jím bude kdokoliv – ve vztahu ke stavebnímu právu hmotnému (požadavky na výstavbu) a ke stavebnímu právu procesnímu (stavebnímu řádu).
Dle ustanovení § 330 odst. 1 nového stavebního zákona platí, že: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Toto ustanovení výslovně řeší aspekty stavebního práva hmotného a procesního, tj. bez ohledu na to, který stavební úřad bude v dané věci postupovat, byla-li žádost podána – ve spojení s ust. § 334a nového stavebního zákona – do 30. 6. 2024, bude se postupovat podle dosavadních právních předpisů. Zde je nutné si uvědomit, že režim dle ust. § 334a odst. 3 nového stavebního zákona mají věci týkající se vyhrazených staveb uvedených v příloze č. 3 nového stavebního zákona, stavby s nimi související a stavby tvořící s nimi soubor staveb.
Odlišný přístup byl ovšem zvolen k příslušnosti stavebního úřadu, kde je nutné vycházet z přechodného ustanovení, tj. ust. § 330 odst. 3 nového stavebního zákona, podle něhož platí: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona dokončí stavební úřad, který se stal příslušným k vedení řízení nebo provedení postupu v dané věci podle tohoto zákona. Územní řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu nebo stavby s ní související dokončí stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Stavební řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se stavby související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu dokončí stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Společné územní a stavební řízení zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona týkající se stavby související s vyhrazenou stavbou uvedenou v příloze č. 3 k tomuto zákonu dokončí stavební úřad, který se stal podle tohoto zákona příslušným k vedení řízení o povolení vyhrazené stavby uvedené v příloze č. 3 k tomuto zákonu, je-li vyhrazená stavba stavbou hlavní, v ostatních případech dokončí řízení stavební úřad, který toto řízení vedl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“
V daném případě bude platit, že pokud se jedná o stavbu výrobny elektřiny využívající energii slunečního záření, která přesahuje výkon 50 kW [není drobnou stavbou dle odstavce 1 písm. a) bodu 25 přílohy č. 1 k novému stavebnímu zákonu], ale zároveň nedosahuje výkon 5 MW [není vyhrazenou stavbou dle písm. o) bodu 1 přílohy č. 3 k novému stavebnímu zákonu], pak je k jejímu povolení dle § 34 písm. a) bod 3 nového stavebního zákona příslušný krajský stavební úřad.
S ohledem na citovaná přechodná ustanovení nového stavebního zákona se tedy od 1. 7. 2024 stane příslušným k rozhodnutí v dané věci krajský stavební úřad – na místo obecního úřadu obce s rozšířenou působností – s tím, že bude ovšem postupováno podle dosavadní právní úpravy (zejména stávajícího stavebního zákona).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.