- 395/2002 Sb., nenávratná finanč. pomoc v oblasti bydlení fyzickým osobám a obcím
- 394/2002 Sb., finanční pomoc v obl. bydlení fyzickým osobám postiženým povodněmi
- 107/2009 Sb., o státním dluhopisovém programu na finanční pomoc Lotyšsku
- 190/1997 Sb., o poskytnutí finanční pomoci v oblasti bydlení občanům
- 162/65 182/1998, k nař. vl. o poskytnutí finanční pomoci postiženým povodněmi
Lze občanům v souvislosti s výpadkem jejich příjmů poskytnout peněžitou pomoc?
Ano, obec může poskytnout jak peněžní dar, tak i zápůjčku. V případě zápůjčky doporučujeme bezúročné poskytování s ohledem na právní regulaci obsaženou v zákoně o spotřebitelském úvěru. Rozhodnutí o poskytování peněžitých darů nad 100 000 Kč jedné osobě v jednom kalendářním roce je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Rozhodnutí o poskytování zápůjčky je vyhrazeno zastupitelstvu obce bez ohledu na její výši, tedy i v případě zápůjčky ve výši pod 100 000 Kč.
Občanům lze též doporučit, aby si požádali o mimořádnou okamžitou pomoc, což je jedna ze sociálních dávek poskytovaná v rámci pomoci v hmotné nouzi. Žádost o tuto sociální dávku se se podává u Úřadu práce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V obci zemřel občan, žijící sám. Může obec nějak pomoci pozůstalým se zaplacením pohřbu, např. poskytnutím zápůjčky?
Je možné v darovací smlouvě specifikovat, na co budou finanční prostředky daru použity a sjednat povinnost předložení vyúčtování poskytnutého finančního daru?
V obci je zastupitelem vlastník zámku, který se v obci nachází. Tento zastupitel podal žádost na poskytnutí finančního daru v souvislosti se zajištěním kulturních akcí pořádaných na zámku. Je možné členovi zastupitelstva poskytnout finanční prostředky formou daru a je také možné uvést podmínky na využití daru? Nebo lze požadovat vstup občanů obce na zámek zdarma?
Obec je zřizovatelem základní školy, které poskytuje finanční prostředky využívané školou na provoz, nákup vybavení, drobné opravy, učební pomůcky a v některých letech také jako doplatek na mzdy učitelů. Na které z těchto účelů se poskytnuté finanční prostředky považují za dotaci ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů? Vztahují se na poskytnutí finančních prostředků na některý z výše uvedených účelů povinnosti podat žádost o dotaci a uzavřít veřejnoprávní smlouvu?
Musí zastupitelstvo obce schvalovat poskytování dotací či návratných finančních výpomocí i v době povodně?
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno schvalovat poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, vyjma situace, kdy je návratná finanční výpomoc (vyšší jak 250 000 Kč) poskytována příspěvkovým organizacím obce. Toto rozhodování bude dle důvodové zprávy náležet do vyhrazené pravomoci rady obce (poskytování návratné finanční výpomoci obecní příspěvkové organizaci je úkolem zřizovatele).
V případě dotací a návratných finančních výpomocí ostatním osobám v době krizového stavu bude toto rozhodování náležet do nevyhrazené pravomoci rady obce, s možností zastupitelstva si takové rozhodnutí vyhradit pro sebe. Přičemž v době mimořádných událostí může v rámci zbytkové pravomoci rady obce rozhodovat starosta. Krizovým stavem se dle krizového zákona rozumí mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Tedy mezi mimořádné události je za jisté možné zařadit i povodně.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.