- 460/2013 Sb., Příspěvek za péči, kapesné a osobní dar dítěti ve výchovném ústavu
- 164/2007 Sb., ve věci návrhu na zrušení částí vyhlášky obce Boží Dar
- 155/35 592/1999, o pravidlech postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/88 004/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
- 542/76 007/2003, o doplnění pravidel postupu při poskytování sponzorských darů
Rada města přijala finanční dar od místní firmy ve výši 150 000 Kč. Smlouva stanovuje, že obdarovaný je povinen použít peněžní prostředky získané darem na úhradu nákladů na zhotovení studie a následně projektové dokumentace rekonstrukce obřadní síně. Dále je obdarovaný povinen objednat zhotovení studie a následně projektové dokumentace u konkrétního projektového a inženýrského ateliéru. Je to v pořádku? Není to obcházení zadávání veřejné zakázky?
Poskytuje-li obec dar neziskové organizaci v souvislosti s děním na Ukrajině, je nezbytné uzavírat písemnou smlouvu?
Zákon až na výjimky takovou podmínku nestanovuje. Ačkoliv obecně doporučujeme poskytnutí darů řešit písemnými smlouvami, s ohledem na okolnosti (nepůjde-li objektivně o nestandardně vysoké částky) nepovažujeme uzavření písemné smlouvy za nezbytné. Výjimku by představovala situace, kdy by darem byla věc zapsaná do veřejného seznamu (např. katastru nemovitostí) nebo případ, kdy by měl být předmět daru odevzdán až později po projevu vůle dárce věc darovat a obdarovaného věc přijmout.
Upozorňujeme, že bude-li převyšovat dar jedná osobě v jednom kalendářním roce 100 000 Kč, musí o poskytnutí daru rozhodnout zastupitelstvo. Totéž platí i v případě poskytnutí věcných darů ve stejné hodnotě.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Spadá v obci, kde se rada nevolí, pod pravomoci starosty i přijetí věcných či peněžitých darů příspěvkovou organizací? Nebo s tím musí souhlasit zastupitelstvo obce?
Obec má být příjemcem daru. Který orgán obce schvaluje uzavření darovací smlouvy?
Příspěvkovým organizacím, které obec zřizuje, poskytuje veřejnost nepeněžité dary – např. dezinfekce, roušky apod. Dárci však požadují uzavření darovací smlouvy. Musí s uzavřením těchto darů vyslovit obec jakožto zřizovatel předchozí souhlas?
Musí obec po zrušení zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí odvádět daň za dary poskytnuté obci na základě darovací smlouvy?
Jaké příspěvky může obec poskytnout z rozpočtu obce? Podléhají všechny příspěvky právní úpravě zákona č. 250/2000 Sb.? Musí tedy spolky ve všech případech podat žádost splňující požadavky uvedené v zákoně 250/2000 Sb., a obec s nimi musí uzavřít veřejnoprávní smlouvu, kterou schválí zastupitelstvo a vyvěsí se na úřední desce, pokud bude dotace nad 50 000 Kč? Jaký je rozdíl mezi peněžním darem podle občanského zákoníku a dotací dle § 10a zákona č. 250/2000 Sb.?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.