- 285/2002 Sb., transplantační zákon
- 44/2013 Sb., změna transplantačního zákona a dalších souvisejících zákonů
- 56/2014 Sb.m.s., Dohoda se Slovenskem o darování vojenského materiálu
- 100/2017 Sb., změna transplantačního zákona
- 97/2019 Sb., změna transplantačního zákona
Jaké příspěvky může obec poskytnout z rozpočtu obce? Podléhají všechny příspěvky právní úpravě zákona č. 250/2000 Sb.? Musí tedy spolky ve všech případech podat žádost splňující požadavky uvedené v zákoně 250/2000 Sb., a obec s nimi musí uzavřít veřejnoprávní smlouvu, kterou schválí zastupitelstvo a vyvěsí se na úřední desce, pokud bude dotace nad 50 000 Kč? Jaký je rozdíl mezi peněžním darem podle občanského zákoníku a dotací dle § 10a zákona č. 250/2000 Sb.?
Postačí při uzavření darovací smlouvy k pozemku ve spoluvlastnictví generální plná moc jednoho z vlastníků, kterou udělí druhému, když smlouvu podepíše pouze jeden z vlastníků a ke smlouvě bude generální plná moc přiložena?
Fyzická osoba tvrdí, že vydržela vlastnické právo k obecnímu pozemku. Jakým způsobem provést převod pozemku z vlastnictví obce na fyzickou osobu, pokud se vydržení vlastnického práva prokáže? Je nutné zveřejnit záměr?
Je možné starostovi věnovat finanční obnos k životnímu jubileu?
Obec uzavřela před 10 lety dohodu o spolufinancování výstavby hřiště na pozemku ve vlastnictví tělovýchovné jednoty. Součástí dohody byl i bezúplatný převod části hřiště ve vlastnictví obce na tělovýchovnou jednotu za splnění smluvních podmínek. Jak má nyní obec postupovat, postačí majetek pouze vyřadit z účetnictví obce? A je nutné zveřejnit záměr na úřední desce?
Je nějak upraven způsob schvalování darů ze strany obce občanům, kteří byli postiženi povodní?
I v době povodně platí, že je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí věcných darů v hodnotě nad 100 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 100 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce. Do uvedeného limitu se běžně jedná o zbytkovou pravomoc rady obce, nicméně v době povodně rozhoduje na místo rady obce starosta obce (a to i v případě, že si tuto pravomoc vyhradilo zastupitelstvo). Pakliže mu byla pravomoc rozhodovat o poskytování darů do určité výše svěřena radou obce, tak toto svěření se neruší, jen k tomu přibývá pravomoc rozhodovat až do výše 100 000 Kč (byla-li ale tato pravomoc svěřena obecnímu úřadu, nebo alespoň její část, tak nedochází k „přesunu“ na starostu). Jinak řečeno, v případě „střetu“ předchozího svěření radou obce a svěření na základě zákona při mimořádné události bude vykonávat obecní úřad pravomoci v souladu se svěřením a ostatní, předem nesvěřené pravomoci bude vykonávat starosta.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Může obec poskytovat příspěvek na odvoz odpadních vod občanům obce, kteří mají vodotěsné jímky na vyvážení odpadní vody? Pro obec nebylo ekonomické budovat pro tyto občany kanalizaci a vodoprávní úřad nepovolí domovní čistírny.
Občan se rozhodl darovat obci pozemek. Je třeba zveřejňovat záměr a je nutné schválení zastupitelstvem?
Lze občanům v souvislosti s výpadkem jejich příjmů poskytnout peněžitou pomoc?
Ano, obec může poskytnout jak peněžní dar, tak i zápůjčku. V případě zápůjčky doporučujeme bezúročné poskytování s ohledem na právní regulaci obsaženou v zákoně o spotřebitelském úvěru. Rozhodnutí o poskytování peněžitých darů nad 100 000 Kč jedné osobě v jednom kalendářním roce je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Rozhodnutí o poskytování zápůjčky je vyhrazeno zastupitelstvu obce bez ohledu na její výši, tedy i v případě zápůjčky ve výši pod 100 000 Kč.
Občanům lze též doporučit, aby si požádali o mimořádnou okamžitou pomoc, což je jedna ze sociálních dávek poskytovaná v rámci pomoci v hmotné nouzi. Žádost o tuto sociální dávku se se podává u Úřadu práce.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.