Nový stavební zákon (zákon
č. 283/2021 Sb.) upravuje jak institut zkušebního provozu, tak i předčasného
užívání. V obou případech dochází k tomu, že tyto instituty mají
dočasnou povahu s tím, že nový stavební zákon stanoví maximální dobu
trvání.
Předčasné užívání upravuje ustanovení §
236 nového stavebního zákona, přičemž může být povoleno nejdéle na dobu 1 roku
a musí být splněny kumulativně podmínky stanovené zákonem. Stavebník o
předčasné užívání požádá, stavba není dokončena, stavbu lze užívat a neohrozí
se tím bezpečnost a zdraví osob nebo zvířat anebo životní prostředí. Účastníkem
řízení, jejímž předmětem je předčasné užívání, je stavebník a vlastník stavby.
Po dokončení stavby bude stavebník nucen přistoupit buď ke zkušebnímu provozu,
nebo ke kolaudaci vlastní stavby.
Zkušební provoz je upraven
v ustanovení § 237 nového stavebního zákona, přičemž ten může být povolen buď
z moci úřední (byla-li tato podmínka zahrnuta v povolení stavby),
nebo na základě žádosti stavebníka. Smyslem a účelem zkušebního provozu je
ověření funkčnosti dokončené stavby, nelze jej tedy nařídit v případě
staveb, které nejsou dokončeny. Účastníkem řízení je – obdobně jako
v případě předčasného užívání – vlastník stavby a stavebník. Nový stavební
zákon pak výslovně stanoví, že po ukončení zkušebního provozu stavebník požádá
o vydání kolaudačního rozhodnutí (srov. § 237 odst. 6 nového stavebního
zákona). V případě povolení zkušebního provozu může tento být povolen
nejdéle na dobu 1 roku.
Stanovená roční délka předčasného užívání, resp.
zkušebního provozu, není maximální, neboť dle ustanovení § 238 odst. 3 nového
stavebního zákona může být jejich délka v době jejich trvání prodloužena,
a to i opakovaně. Nový stavební zákon pouze stanoví, že v takovém případě
nemůže přesáhnout celkovou dobu trvání 3 roky, v případě vyhrazených
staveb (upravených v Příloze č. 3 nového stavebního zákona) pak 10 let.