Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) vymezuje
veřejně prospěšnou stavbu v ustanovení § 11 odst. 1 následovně: „Veřejně
prospěšnou stavbou se v tomto zákoně rozumí stavba nebo zařízení pro veřejnou
infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu
vymezená v územně plánovací dokumentaci a stavby a zařízení s ní
související nebo podmiňující její realizaci.“
Pro závěr, že se jedná o veřejně prospěnou stavbu, je nutné,
aby došlo ke kumulativnímu naplnění těchto podmínek:
- jde
o stavbu nebo zařízení pro veřejnou infrastrukturu (a stavby a zařízení
s nimi související nebo podmiňující jejich realizaci);
- určeny
k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu;
- vymezeny
v územně plánovací dokumentaci.
Veřejná infrastruktura je pak vymezena v ustanovení § 10 odst.
1 nového stavebního zákona poměrně široce, přičemž zahrnuje:
- dopravní
infrastrukturu;
- technickou
infrastrukturu;
- zelenou
infrastrukturu;
- občanské
vybavení;
- veřejná
prostranství.
Územně plánovací dokumentací je pak nutné rozumět územní
rozvojový plán, zásady územního rozvoje, územní plán a regulační plán.
V souvislosti s veřejně prospěšnou stavbou je vhodné
dodat, že toto vymezení úzce souvisí s vyvlastněním. Vymezení za veřejně
prospěšnou stavbu (případně za veřejně prospěné opatření) je jedním
z účelů, pro které lze práva k pozemkům a stavbám omezit nebo
odejmout. Nicméně je vhodné dodat, že tento účel může být stanoven i zvláštní
právní úpravou (např. energetickým zákonem), a tudíž to, že taková stavba
nebude vymezena jako veřejně prospěšná stavba, nemusí znamenat, že u ní nebude
možné využít institutu vyvlastnění.
Za veřejně prospěšnou stavbu ve smyslu nového stavebního
zákona tedy nelze považovat stavbu, která není vymezena v územně plánovací
dokumentaci.