V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání komunikace

Nalezeno 2877 právních předpisů:

  • 13/1997 Sb., Zákon o pozemních komunikacích
  • 12/1997 Sb., Zákon o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
  • 220/1993 Sb., Sdělení ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi ministerstvem dopravy České republiky a ministerstvem dopravy, spojů a veřejných prací Slovenské republiky o spolupráci v oblastech vnitrozemské plavby, námořní plavby, silniční dopravy a pozemních komunikací
  • 56/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda ze dne 26. 10. 2001 - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - obchvat Bělotín v olomouckém regionu v České republice
  • 59/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - Dobrá - Tošanovice - Žukov etapa 1 Dobrá - Tošanovice v moravsko-slezském a severomoravském regionu v České republice

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 189 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 101 až 110

Obec obdržela finanční dar na opravu místní komunikace. Je nutné, aby přijetí tohoto daru odsouhlasilo zastupitelstvo obce, když se v obci rada nevolí, nebo o přijetí daru může rozhodnout starosta?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Pokud chce obec koupit přípojné vozidlo (dvoukolový vlek za traktor), který je domácí výroby bez potřebného technického osvědčení, přestože se neodlišuje od výrobní verze, s jakými riziky lze či nelze využívat tento vlek při zabezpečování správy obce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je signalizační zařízení movitou, nebo nemovitou věcí, součástí pozemku, nebo samostatnou věcí?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec v roli zadavatele připravuje veřejnou zakázku na výstavbu komunikace pro obecní stavební pozemky určené k prodeji jednotlivým stavebníkům. Vzhledem k tomu, že odprodej a následná výstavba domů bude probíhat několik let, zvažujeme možnost rozdělit výstavbu komunikace do 2 etap, kde by se finální asfaltový povrch dokončil až v horizontu cca 3 let, kdy je předpoklad, že by těžká technika zajišťující návoz materiálu a základní "hrubou" stavbu domů v tomto horizontu byla schopná dokončit. Důvod je ten, aby nedošlo k poškození vozovky do té míry, že bychom finální povrch museli zhotovit znovu. A další důvod je, že stavebníci, kteří by chtěli kolaudovat, musí mít k nemovitosti zhotovenou přístupovou komunikaci a pokud je nechceme brzdit, potřebujeme mít komunikaci alespoň ve fázi první podkladové asfaltové vrstvy. Jedná se o veřejné zakázky dělení zakázky?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Který orgán obce schvaluje smlouvu např. na opravu pozemní komunikace (rada nebo zastupitelstvo)? Má vliv na to, kdo schvaluje smlouvu, výše zakázky nebo to, zda bylo s touto akcí počítáno v rozpočtu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Předchozí zastupitelstvo přislíbilo vybudování komunikace pro novou zástavbu s pevným termínem. Bohužel předchozí starosta nezvládl vyřídit potřebná povolení a kvůli tomu nestihlo nové vedení obce termín dokončení, který se nakonec prodloužil o 6 měsíců. Na obec se obrátil jeden z občanů v dotčené zástavbě (nemá zatím trvalý pobyt, protože nemá kolaudaci domu, protože nedošlo k vybudování komunikace) s žádostí o kompenzaci vzniklých nákladů v souvislosti s neprovedením kolaudace. Jaké z této situace vyplývají pro obec povinnosti?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Započítává se do obratu prodej kanalizace? Naše obec v rámci rekonstrukce komunikace také buduje novou kanalizaci, kterou bezprostředně po kolaudaci bude prodávat akciové společnosti (VaK).

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona je možné zajistit přístup dělených nebo scelovaných pozemků na veřejnou komunikaci na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. K jakému okamžiku toto jiné věcné právo musí existovat? Ze strany stavebníka nám byla předložena uzavřená smlouva o zřízení věcného břemene pro zajištění přístupu, avšak nebyl podán návrh na vklad takového práva do katastru nemovitostí.

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) představuje oproti dosavadnímu stavebnímu zákonu (zákonu č. 183/2006 Sb.) podstatnou změnu.

Dle dosavadního stavebního zákona - při reflexi relevantní judikatury správních soudů - platilo, že v případě dělení nebo scelování pozemků nebylo možné využít k zajištění přístupu na veřejnou komunikaci institutu jiného věcného práva. Vždy bylo nutné pozemky dělit či scelovat tak, aby veškeré pozemky dotčené tímto nestavebním záměrem měly přímé napojení na veřejnou komunikaci.

Nový stavební zákon v ustanovení § 216 odst. 2 výslovně stanoví: „K žádosti o povolení dělení nebo scelení pozemků se namísto projektové dokumentace přikládá celková situace v měřítku katastrální mapy, včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného dělení nebo scelení pozemků s vyznačením přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům, nebo přes pozemek nebo stavbu stejného vlastníka, anebo na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě.“

Jednou z variant je právě zajištění tzv. nepřímého přístupu s využitím institutu jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. Věcná práva k nemovitým věcem - tedy i pozemkům a stavbám - jsou evidována v katastru nemovitostí. Zde je tedy možné ověřit, zda takové jiné věcné právo zajišťující přístup na veřejnou komunikaci existuje, nebo nikoliv.

V případě, že bude podána žádost o dělení nebo scelení pozemku a nebude-li jiné věcné právo existovat ke dni rozhodnutí stavebního úřadu, nelze považovat požadavek stavebního zákona za splněný.

Pozemky a stavby jsou přitom věci evidované ve veřejném seznamu, jímž je v tomto případě katastr nemovitostí. V souladu s úpravou obsaženou v občanském zákoníku (viz ustanovení § 1262 a ustanovení § 1305 občanského zákoníku) takové jiné právo vznikne primárně zápisem do katastru nemovitostí. Občanský zákoník počítá i se vznikem takového práva na základě jiných právních skutečností (např. vydržením či z rozhodnutí správního orgánu či soudu) s tím, že se v katastru nemovitostí následně takové právo pouze „zaeviduje“.

Dotaz směřuje k tomu, zda je možné považovat uzavřenou smlouvu o zřízení věcného břemene za dostatečné naplnění podmínky dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona. Do doby zápisu tohoto věcného břemene do katastru nemovitostí nelze považovat ve smyslu citované právní úpravy obsažené v občanském zákoníku toto právo za vzniklé (vzniká vkladem). Je tedy nutné trvat na tom, aby takové jiné věcné právo bylo do katastru nemovitostí pravomocně vloženo nejpozději ke dni rozhodnutí stavebního úřadu. Ani případné probíhající řízení o vkladu jiného věcného práva do katastru nemovitostí by nebylo dostatečné, jelikož není jisté, že vkladové řízení skončí pravomocným povolením vkladu.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Má obec povinnost vypracovat územní studii k území, kde se nacházejí převážně soukromé pozemky, když je tato podmínka vydána v územním plánu z roku 2009? Je obec povinna zřídit přístupovou komunikaci k soukromým pozemkům v této lokalitě?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Soukromá osoba chce na svém pozemku vybudovat několik rodinných domů s přístupovou komunikací. Jeho pozemek je určen k zástavbě a není zatížen územní studií. S pozemkem sousedí zahrady, které jsou již v zastavěném území. Je obec povinna zajistit rozmístění infrastruktury tak, aby byl k daným zahradám přístup, aby bylo zajištěno, že se na těchto zahradách bude dát v budoucnu stavět? Je protiprávní, pokud na tomto bude obec trvat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.