V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání komunikace

Nalezeno 2877 právních předpisů:

  • 13/1997 Sb., Zákon o pozemních komunikacích
  • 12/1997 Sb., Zákon o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
  • 220/1993 Sb., Sdělení ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi ministerstvem dopravy České republiky a ministerstvem dopravy, spojů a veřejných prací Slovenské republiky o spolupráci v oblastech vnitrozemské plavby, námořní plavby, silniční dopravy a pozemních komunikací
  • 56/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda ze dne 26. 10. 2001 - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - obchvat Bělotín v olomouckém regionu v České republice
  • 59/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - Dobrá - Tošanovice - Žukov etapa 1 Dobrá - Tošanovice v moravsko-slezském a severomoravském regionu v České republice

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 189 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 81 až 90

V obci jsou některé sloupy veřejného osvětlení umístěny na pozemcích soukromých vlastníků. Jsou vlastníci těchto pozemku povinni strpět umístění nové lampy veřejného osvětlení na tomto sloupu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Dle dosavadního stavebního zákona bylo nutné při dělení pozemků posuzovat, zda nově vzniklé pozemky budou napojeny na veřejně přístupnou pozemní komunikaci. Slyšel jsem, že nový stavební zákon toto mění.

Dosavadní stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.) bližší regulaci neobsahuje. Uvedená podmínka vyplývá z ustanovení § 20 odst. 3 vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (dále jen „vyhláška č. 501/2006 Sb.“), dle něhož platí: „Pozemek se vždy vymezuje tak, aby svými vlastnostmi, zejména velikostí, polohou, plošným a prostorovým uspořádáním, umožňoval využití pro navrhovaný účel a byl dopravně napojen na veřejně přístupnou pozemní komunikaci.“

Judikatura Nejvyššího správního soudu (např. rozsudek ze dne 27. 9. 2017 č.j. 1 As 166/2016-38) konstatovala, že věcné břemeno nemá trvalý charakter, a tudíž jím nelze splnit podmínku vyplývající z ustanovení § 20 odst. 3 vyhlášky č. 501/2006 Sb. Z tohoto důvodu nebylo možné ono napojení na veřejně přístupnou pozemní komunikaci řešit zřízením věcného břemene mezi dvěma pozemky tak, aby toto napojení bylo zajištěno skrze sousední pozemek, který již dopravní napojení na veřejnou pozemní komunikaci splňoval.

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) tento dosavadní výklad mění výslovnou regulací obsaženou přímo v novém stavebním zákoně. Dle jeho ustanovení § 216 odst. 2 platí: „K žádosti o povolení dělení nebo scelení pozemků se namísto projektové dokumentace přikládá celková situace v měřítku katastrální mapy, včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného dělení nebo scelení pozemků s vyznačením přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům, nebo přes pozemek nebo stavbu stejného vlastníka, anebo na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě.“

Z citovaného ustanovení vyplývá, že při dělení pozemků lze ve vztahu k požadavku na jejich dopravní přístupnost splnit požadavek jedním z těchto způsobů:

1) vyznačení přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům;

2) vyznačením přístupu skrze pozemek nebo stavbu stejného vlastníka;

3) na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě – tj. na základě např. věcného břemene podle občanského zákoníku.

Novou právní úpravu lze tedy považovat za benevolentnější a umožňuje dělit pozemky i tehdy, pokud nejsou všechny nově vznikající pozemky přímo napojeny na veřejně přístupnou pozemní komunikaci.

Pro úplnost je vhodné dodat, že dle ustanovení § 216 odst. 4 nového stavebního zákona při dělení nebo scelení pro stavby dálnic, silnic I. třídy, drah, leteckých staveb a staveb s nimi souvisejících se nedokládá dopravní napojení na veřejně přístupnou komunikaci, přičemž stavební úřad v rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků pro stavby dálnic, silnic I. třídy, drah, leteckých staveb a staveb s nimi souvisejících stanoví stavební úřad podmínku zřízení napojení nově vzniklých pozemků na veřejně přístupnou komunikaci.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Občan obce nechává zaparkovaný karavan na cestě před vjezdem do garáže souseda. Cesta slouží jako pozemní komunikace vedoucí k zástavbě rodinných domů. Ostatní občané musí karavan nesnadně objíždět a zároveň je znemožněn odvoz komunálního odpadu, jelikož vozidlo svozové služby nemůže kvůli zaparkovanému karavanu projet. Jak má obec postupovat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec využívá místní komunikaci ležící na pozemku, který však není ve vlastnictví obce. Obec většinu pozemků odkoupila, někteří vlastníci však s prodejem nesouhlasí. Mají tito vlastníci nárok požadovat po obci nájem za užívání jejich pozemku?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Odhrnováním sněhu z místní komunikace dochází k jeho odhrnutí na sousední pozemek. Jeho majitel po obci požaduje, aby nebyl sníh odhrnován na jeho pozemek. Technicky ani časově není obec toto schopna zvládnout. Je tato situace někde právně ošetřena?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

V zastavěných částech obce majitelé nemovitostí vysázeli živé ploty, keře a jiné porosty, které se postupně rozrůstají a v některých případech přesahují hranice jejich pozemků. Tyto porosty zhoršují dopravní situace v místech zatáček a křižovatek na přilehlých komunikacích, kdy brání dostatečnému výhledu všem účastníkům silničního provozu. Má obec možnost nějakým způsobem tuto situaci řešit?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Silničním správním úřadem bylo zjištěno, že větve stromů na nemovitosti sousedící s místní komunikaci brání v potřebném rozhledu na křižovatce a že některé větve zasahují do průjezdního úseku místní komunikace. Vlastník pozemku byl vyzván úřadem k ořezu větví. Jak postupovat v případě, kdy majitel ořez neprovede?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Při realizaci stavby na obecním pozemku jsme prý zasáhli do ochranného pásma podzemního komunikačního vedení – sítě elektronických komunikacích ve vlastnictví místního provozovatele. Na základě čeho vznikají ochranná pásma těchto vedení, jak jsou rozsáhlá a jsou v nich veškeré činnosti vyloučeny?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Který úřad je příslušný ke klasifikaci-pojmenování součástí a příslušenství silnice? Správce komunikace původně měl na všech podchodech pod silnicí II. třídy dopravní značení - nosnost na mostcích. Značky před lety odstranili a nyní nám tvrdí, že některé mostky jsou propustky a na ně není třeba vyhotovit znalecký posudek – revizní zprávu.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Musí obec na opravu komunikace vyhlašovat výběrové řízení? Oprava následuje po rozšíření vodovodního řadu a opravě dešťové kanalizace. Na rozšíření vodovodu bylo výběrové řízení vypsáno, ale oprava komunikace a oprava kanalizace nebyla původně v plánu.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.