Nový stavební zákon, tedy zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), stanovuje
poměrně přísné podmínky pro dodatečné povolení stavby. Toto se celkově
projevuje i na možnosti podat žádost o dodatečné povolení stavby.
Dle ust. § 255 odst. 1 nového stavebního zákona platí: „V
oznámení o zahájení řízení o odstranění stavby stavební úřad poučí povinného o
možnosti podat ve lhůtě 30 dnů od zahájení řízení žádost o dodatečné povolení
stavby. V případě, že ve stanovené lhůtě nebude žádost podána, nelze stavbu
dodatečně povolit. Byla-li žádost o dodatečné povolení podána před zahájením
řízení o odstranění stavby, platí, že byla podána v okamžiku zahájení řízení o
odstranění stavby. Byla-li žádost o dodatečné povolení zamítnuta, nelze podat
žádost o vydání nového rozhodnutí.“
Jedná se o lhůtu prekluzivní, tedy nelze po jejím uplynutí
podat žádost o dodatečné povolení stavby. Podmínkou pro počátek běhu této lhůty
je oznámení zahájení řízení o nařízení odstranění stavby a poučení o možnosti
podat ve lhůtě 30 dnů od zahájení řízení žádost o dodatečné povolení stavby.
Právní následek nepodání žádosti o dodatečné povolení stavby ve stanovené lhůtě
pak řeší věta druhá citovaného ustanovení.
Na tomto místě je vhodné připomenout, že již podle zákona č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „dosavadní stavební zákon“), judikatura správních
soudů dospěla k závěru o tom, že i tato lhůta obsažená v ust. § 129
odst. 2 dosavadního stavebního zákona od 1. 1. 2013 je lhůtou procesní
propadnou (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2023
č.j. 3 As 260/2020-42).
Nový stavební zákon – obdobně jako dosavadní stavební zákon –
stanoví, že byla-li žádost o dodatečné povolení stavby podána před zahájením
řízení o odstranění stavby, platí, že byla podána v okamžiku zahájení
řízení o odstranění stavby. Není tedy vyloučeno, že bude žádost podána
bezodkladně, např. po provedené kontroly dle ust. § 291 a násl. nového
stavebního zákona apod.
Nový stavební zákon ovšem vylučuje možnost po
zamítnutí žádosti o dodatečné povolení stavby podát žádosti o vydání nového
rozhodnutí, což dosavadní stavební zákon umožňoval. Došlo-li tedy dle
dosavadního stavebního zákona k zamítnutí žádosti o dodatečné povolení
stavby a toto rozhodnutí nabylo právní moci, řada stavebníků zkoušela podat
novou žádost s využitím institutu nového rozhodnutí. Toto již dle nového
stavebního zákona možné nebude.