Může obec pořizovat zvukové a obrazové záznamy ze zasedání zastupitelstva?
Člen zastupitelstva obce si pořizuje záznam ze zasedání zastupitelstva obce a následně jej zveřejňuje na webových stránkách politické strany, za kterou byl do zastupitelstva obce zvolen. Je takové jednání v souladu se zákonem?
Nájemkyni obecního bytu týrá její vlastní dcera, která je registrována na úřadu práce. Jakým způsobem může nájemkyně vykázat svou dceru z bytu? Stačil by dodatek ke smlouvě, že si nájemce nepřeje, aby s ní dcera bydlela, popř. písemné prohlášení nájemce o odhlášení osoby z bytu?
Může si obec, jako majitel bytu, vymínit zákaz chování domácích mazlíčků?
Může občan obce diktovat, co má být uvedeno v zápisu ze zasedání zastupitelstva obce?
Je možné pořizovat audiovizuální záznam ze zasedání zastupitelstva obce?
Odhrnováním sněhu z místní komunikace dochází k jeho odhrnutí na sousední pozemek. Jeho majitel po obci požaduje, aby nebyl sníh odhrnován na jeho pozemek. Technicky ani časově není obec toto schopna zvládnout. Je tato situace někde právně ošetřena?
Na pozemku občana obce se nachází vodojem, který byl v 60. letech vybudován z obecních prostředků, ale není zapsaný v katastru nemovitostí. Jaká práva a povinnosti z tohoto stavu plynou pro obec i pro občana?
Je pravda, že stavba může být podle nového stavebního zákona povolena fikcí ve zrychleném řízení? Za jakých podmínek?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) sice upravuje institut zrychleného řízení, avšak neupravuje fikci povolení záměru. Nový stavební zákon pouze – obdobně, jak činil dosavadní stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.) – upravuje pouze fikci aktu dotčeného orgánu (není-li zákonem vyloučena) v ustanovení § 178 odst. 3, dle něhož platí: „Nevydá-li dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko ve lhůtě pro jeho vydání, považuje se za souhlasné a bez podmínek.“ Fiktivní rozhodnutí, resp. povolení, není součástí nového stavebního zákona v žádném z dosud schválených znění.
Zrychlené řízení navazuje na dnešní právní úpravu tzv. zjednodušených postupů podle dosavadního stavebního zákona. Podstatou zrychleného řízení upraveného v ustanovení § 212 nového stavebního zákona je to, že povolení stavby nebo zařízení může být vydáno jako první úkon stavebního úřadu v řízení za kumulativního naplnění následujících podmínek:
- stavebník o vydání rozhodnutí ve zrychleném řízení požádal;
- obec, na jejímž území má být stavba nebo zařízení uskutečněna, má vydán územní plán;
- nejde o záměr EIA;
- nejde o záměr vyžadující povolení výjimky nebo stanovení odchylného postupu podle zákona o ochraně přírody a krajiny;
- splňuje požadavky kladené na záměry podle § 193 nového stavebního zákona;
- stavebník doložil souhlasy všech účastníků řízení se záměrem, vyznačené na situačním výkresu dokumentace.
Jsou-li splněny všechny shora uvedené podmínky, pak dojde k vydání povolení ve zrychleném řízení jako první úkon v řízení (tzn. účastníci řízení se o zahájení nevyrozumívají, neumožňuje se jim uplatnit námitky apod.). Současně s oznámením účastníkům řízení podle nového stavebního zákona (dle počtu účastníků např. individuálním doručením) se povolení vydané ve zrychleném řízení zveřejňuje také na úřední desce příslušného stavebního úřadu po dobu 15 dnů ode dne vydání.
Závěrem je vhodné poznamenat, že nebudou-li kumulativně splněny všechny shora uvedené podmínky, pak stavební úřad postupuje tak, jako kdyby byla podána žádost o povolení záměru (bez požadavku na zrychlené řízení).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.