- 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
- 301/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Psáry o stavební uzávěře
- 90/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Lipník č. 1/2003
- 475/2006 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Pozlovice
- 238/2015 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Vojkovice
Dne 20. 10. se bude konat ustavující zasedání zastupitelstva obce. Všechny funkce zastupitelů obce budou schváleny jako neuvolněné s tím, že zastupitelstvo obce schválí odměny od 1.11. Od kdy náleží odměna neuvolněnému starostovi, od 1.11., nebo již ode dne zvolení do funkce, tj. od 20.10.?
Kdo bude řídit obec v případě, kdy je odvolána celá rada a nebyla zvolena nová?
Jaké razítko se použije na rozhodnutí vydané ve správním řízení v samostatné působnosti obce (např. rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím)?
Do jaké míry musí obec udržovat ve sjízdném stavu pozemní komunikaci? Dle pasportu komunikaci se jedná o místní komunikaci. Jde o nezpevněnou cestu do lesa k penzionu a k několika chatám, v zimě neobývaných. Původní majitel zajišťoval zimní údržbu sám.
Podle je řízení o dodatečném povolení stavby součástí řízení o nařízení odstranění stavby. Podle ustanovení § 79 odst. 5 správního řádu jsme jako stavební úřad povinni uložit povinnost nahradit náklady řízení účastníkovi řízení, který řízení vyvolal porušením své povinnosti. Pakliže dojde k dodatečnému povolení stavby, budeme jako stavební úřad současně ukládat povinnost nahradit náklady řízení o nařízení odstranění stavby?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) skutečně stavoví v ustanovení § 255 odst. 4, že řízení o dodatečném povolení stavby je součástí řízení o nařízení odstranění stavby.
Podle ustanovení § 79 odst. 5 správního řádu platí: „Povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou uloží správní orgán účastníkovi, který řízení vyvolal porušením své právní povinnosti. Prováděcí právní předpis stanoví výši paušální částky nákladů řízení a výši paušální částky nákladů řízení ve zvláště složitých případech nebo byl-li přibrán znalec. V případech hodných zvláštního zřetele lze výši paušální částky na požádání snížit.“
Skončí-li řízení o nařízení odstranění stavby, jehož součástí je dodatečné povolení stavby, dodatečným povolením takové stavby, odpadne důvod pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby a stavební úřad by jej měl zastavit (v rámci rozhodnutí o dodatečném povolení stavby).
Zpravidla platí, že v případě, kdy je řízení z moci úřední zahajované z důvodu porušení povinnosti zastaveno, neukládá se povinnost nahradit náhradu nákladů řízení paušální částkou. Tuto paušální částku aktuálně stanoví ustanovení § 6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů. Nový stavební zákon toto výslovně neřeší. Nicméně dojde-li k dodatečnému povolení stavby, odpadne důvod pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby. Za těchto okolností by neměl stavební úřad uložit povinnost nahradit náklady řízení o nařízení odstranění stavby, jelikož toto řízení bude zastavováno.
Pro úplnost je vhodné upozornit na to, že podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správních poplatcích“), podléhá dodatečné povolení vyššímu správnímu poplatku než povolení standardního záměru. Výši tohoto poplatku upravuje příloha – Sazebník – Část I. – Položka 18 bod 12. zákona o správních poplatcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.