V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání neveřejnost

Nalezeny 4 právní předpisy:

  • 40/2017 Sb., Nález Ústavního soudu ze dne 6. prosince 2016 sp. zn. Pl. ÚS 32/15 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
  • 9/1947 Ú. l. I, Vyhláška ministra vnitra č. B-2534-13/11-46-II/2, kterou se vydávají prozatímní jednací řády pro ústřední národní výbory města Brna. Liberce, Olomouce, Opavy, Ostravy a Plzně a jejich složky.
  • 1865/1946 Ú. l. I, Vyhláška ministra vnitra, č. B-2534-13/9-46-II/2, kterou se vydávají prozatímní jednací řády pro zemské a okresní národní výbory, okresní správní komise a jejich složky.
  • 1050/1949 Ú. l. I, Vyhláška ministerstva práce a sociální péče, kterou se vydávají předpisy o učňovských zkouškách (zkušební řád).

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto předpisů.

Bylo nalezeno 313 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 121 až 130

Má kontrolní výbor právo nahlížet do účetních dokladů týkajících se vyúčtování dotací poskytované obecním úřadem? Lze použít zákon o finanční kontrole ve veřejné správě na úkony kontrolního výboru?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je povinen spolek zapsaný v obchodním rejstříku a dobrovolný svaz obcí, jejichž účelem je rozvoj dané oblasti, zapsat do neveřejné části obchodního rejstříku skutečného majitele společnosti? Pokud ano, které osoby se zapíšou?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec chce opravit hasičskou stříkačku a obdržela nabídku od odborníka z okolí s odhadem ceny 250.000 Kč. Obec jiného odborníka nezná, nemá koho jiného oslovit. Jak má tedy postupovat, aby neporušila zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Po veřejném projednání při pořizování územního plánu podle nového stavebního zákona byly ze strany vlastníka jednoho z pozemků podány námitky namísto připomínek. Jak máme s takovým podáním naložit?

Dle dosavadního stavebního zákona (zákona č. 183/2006 Sb.) proti návrhu územního plánu, resp. návrhu změny územního plánu, mohla taxativně vymezená skupina osob podat námitky, každý mohl uplatnit své připomínky ve lhůtě 7 dnů ode dne veřejného projednání. Osobami kvalifikovanými k podání námitek byli vlastníci pozemků a staveb dotčených návrhem, oprávněný investor a zástupce veřejnosti.

Náležitosti námitek vyplývaly mj. z dosavadního stavebního zákona (pořád se jedná o podání ve smyslu správního řádu, tudíž bylo nutné obsáhnout i obecné náležitosti podání). Po uplatnění námitek a připomínek došlo ze strany pořizovatele ve spolupráci s určeným zastupitelem k přípravě návrhu rozhodnutí o námitkách a návrhu vypořádání připomínek.

Dle ustanovení § 97 odst. 4 nového stavebního zákona (zákona č. 283/2021 Sb.) nelze proti návrhu územně plánovací dokumentace, tedy ani návrhu územního plánu a návrhu jeho změny, podávat námitky. Lze tedy vůči návrhu územně plánovací dokumentace uplatnit připomínky, které může uplatnit každý do 15 dnů ode dne veřejného projednání. Ustanovení § 97 odst. 2 nového stavebního zákona pak stanoví, že připomínka kromě obecných náležitostí podle správního řádu musí obsahovat též odůvodnění a vymezení území dotčeného připomínkou.

I v případě připomínek podle nového stavebního zákona platí obecná právní úprava obsažená ve správním řádu, že se podání posuzuje podle svého skutečného obsahu, nikoliv podle toho, jak je označeno (dle ustanovení § 37 odst. 1 věta druhá správního řádu platí: „Podání se posuzuje podle svého skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno.“)

V naznačeném případě platí, že splnilo-li podání podatele obsahové náležitosti námitek dle dosavadního stavebního zákona, pak nepochybně naplňuje požadavky na obsahové náležitosti připomínek podle nového stavebního zákona. Za situace, kdy nový stavební zákon vylučuje možnost podat námitky ve smyslu části šesté správního řádu proti návrhu opatření obecné povahy, je nezbytné takové podání vyhodnotit jako připomínky ve smyslu nového stavebního zákona a též s ním tímto způsobem naložit a vypořádat.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Spadá smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících uzavřená mezi obcí a dopravním podnikem do režimu ustanovení § 10d zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů? Pochybila obec, když tuto smlouvu nezveřejnila?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec v roli zadavatele připravuje veřejnou zakázku na výstavbu komunikace pro obecní stavební pozemky určené k prodeji jednotlivým stavebníkům. Vzhledem k tomu, že odprodej a následná výstavba domů bude probíhat několik let, zvažujeme možnost rozdělit výstavbu komunikace do 2 etap, kde by se finální asfaltový povrch dokončil až v horizontu cca 3 let, kdy je předpoklad, že by těžká technika zajišťující návoz materiálu a základní "hrubou" stavbu domů v tomto horizontu byla schopná dokončit. Důvod je ten, aby nedošlo k poškození vozovky do té míry, že bychom finální povrch museli zhotovit znovu. A další důvod je, že stavebníci, kteří by chtěli kolaudovat, musí mít k nemovitosti zhotovenou přístupovou komunikaci a pokud je nechceme brzdit, potřebujeme mít komunikaci alespoň ve fázi první podkladové asfaltové vrstvy. Jedná se o veřejné zakázky dělení zakázky?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Může obec zveřejnit výsledky výběrového řízení veřejně na úřední desce včetně výpisu všech nabídek - identifikace účastníka a nabídková ceny? Není to v rozporu s obchodním tajemstvím?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je možné proplácet cestovní náhrady za používání motorového vozidla, které je vedené k podnikatelské činnosti zastupitele, který o cestovní náhradu v souvislosti s výkonem své veřejné funkce zastupitele žádá? Obec žádné motorové vozidlo nevlastní.

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec hodlá vystavět bytový dům. Vlastní pozemek, který developerské společnosti nabídne k prodeji. Je oslovení developerské společnosti v režimu veřejných zakázek, či nikoliv? Kdy je vhodné odprodat pozemek, hned nebo až po kolaudaci? Jak postupovat v případě záměru? Jak vybrat vhodnou nabídku?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Nový stavební zákon má rušit dosavadní předkupní právo vymezené v územních plánech podle stávajícího stavebního zákona. Toto předkupní právo je i evidováno v katastru nemovitostí. Obec má v územním plánu vymezeny nemovitosti, u nichž je zapsáno za účelem realizace veřejně prospěšné stavby předkupní právo. Jak se má tedy postupovat?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) již skutečně neumožňuje v územních plánech a regulačních plánech vymezovat předkupní právo ve smyslu ustanovení § 101 dosavadního stavebního zákona (č. 183/2006 Sb.).

Nový stavební zákon stávající předkupní právo výslovně upravuje v přechodném ustanovení § 327 odst. 2: „Předkupní právo vymezené v územně plánovací dokumentaci podle dosavadních právních předpisů zaniká účinností změny územního plánu, kterou bylo jeho vymezení vypuštěno nebo nahrazeno vymezením veřejně prospěšné stavby nebo veřejně prospěšného opatření, pro které lze práva k pozemkům vyvlastnit, nejpozději však uplynutím 4 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Po zániku předkupního práva zajistí osoba oprávněná z předkupního práva jeho výmaz z katastru nemovitostí. Listinou, na jejímž základě má být právo z katastru nemovitostí vymazáno, je potvrzení o zániku práva podle katastrální vyhlášky.“

Tímto ustanovením se tedy řeší stávající předkupní práva dle dosavadního stavebního zákona tak, že:

  1. obec může změnou územního plánu vypustit toto předkupní právo bez náhrady;
  2. obec může toto předkupní právo nahradit vymezením veřejně prospěšné stavby nebo veřejně prospěšného opatření, pro které lze práva k pozemkům vyvlastnit;
  3. obec neučiní žádný krok a poté do 4 let ode dne nabytí účinnosti nového stavebního zákona toto předkupní právo zanikne.

V naznačeném případě je tedy nutné si vyhodnotit, zda je předkupní právo pro realizaci veřejně prospěšné stavby nadále aktuální, nebo nikoliv, a to perspektivou důvodu, pro které bylo v územním plánu vymezeno. Pakliže trvá důvod pro vymezení (např. jde o výstavbu veřejně prospěšné stavby – např. o pozemní komunikaci), pak lze doporučit nahrazení stávajícího předkupního práva vymezením veřejně prospěšné stavby, pro kterou lze práva k pozemkům vyvlastnit. Bude-li závěr spočívat v tom, že již není důvod pro obdobné omezení vlastnického práva v územním plánu, nabízí se dvě řešení spočívající buď ve vypuštění bez náhrady, nebo vyčkání 4 let ode dne účinnosti, kdy předkupní právo zanikne ze zákona.

Závěrem lze upozornit na povinnost oprávněného (obce) zajistit po zániku výmaz z katastru nemovitostí. Tato povinnost bude tížit obec podle toho, kdy předkupní právo zanikne.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož