Zákon č. 283/2021 Sb., stavební
zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“),
v ust. § 334a nového stavebního zákona upravuje tzv. přechodné období.
Přechodné období pro účely oblasti územního plánování a pro účely záměrů ve smyslu
nového stavebního zákona je stanoveno od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024.
Odlišný režim je upraven pro
vyhrazené stavby ve smyslu přílohy č. 3 nového stavebního zákona, stavby
s nimi související a stavby s nimi tvořící soubor staveb, kde se
postupuje již podle nového stavebního zákona od 1. 1. 2024 s tím, že se nepoužijí
ustanovení nového stavebního zákona, která regulují zjednodušeně řečeno
digitalizaci (tj. ust. § 172, ust. 173, ust. § 185 odst. 3 písm. c) a část sedmá
nového stavebního zákona).
Nebude-li se tedy jednat o žádost
související s vyhrazenou stavbou ve smyslu přílohy č. 3 nového stavebního
zákona, pak se postupuje podle dosavadních právních předpisů. Bude-li tedy
podána žádost např. o územní řízení, stavební povolení, společné územní a
stavební řízení atd., pak se bude postupovat podle dosavadních právních
předpisů, tj. zejména zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů do 31. 12. 2023 (dále jen
„starý stavební zákon“), a jeho prováděcích právních předpisů. Takto se bude
postupovat i po 1. 7. 2024, tedy bude se dokončovat podle dosavadní právní
úpravy. Jedinou výjimku tvoří ustanovení nového stavebního zákona, která podle
ust. § 335 písm. a), písm. b) a písm. c) nového stavebního zákona nabyla
účinnosti do 31. 12. 2023.
Bude-li podána vadná žádost, bude
stavební úřad postupovat dle jemu dobře známému procesnímu režimu jako dnes, tj.
nebude-li připojena vůbec žádná dokumentace, nebo nebude-li zpracována
projektantem, pak se taková žádost nebude projednávat a usnesením dojde
k zastavení řízení (viz např. ust. § 86 odst. 4, § 94l odst. 5, § 110
odst. 4 starého stavebního zákona). Nebude-li se jednat o takovou závažnou
vadu, pak stavební úřad je povinen dle příslušných ustanovení starého
stavebního zákona vyzvat žadatele (stavebníka) k odstranění vad jeho
žádosti a přerušit řízení.
Je vhodné zdůraznit, že procesní
režim se týká též dotčených orgánů, a tedy bude-li např. nutné zajistit závazné
stanovisko úřadu územního plánování ve smyslu ust. § 96b starého stavebního
zákona, i po 1. 7. 2024 bude tedy dotčený orgán povinen takové závazné
stanovisko vydat a bude přezkoumáváno podle dosavadní právní úpravy (viz
příslušná ustanovení starého stavebního zákona).
Lze tedy uzavřít, že nejedná-li se o vyhrazenou stavbu
(či stavbu související či tvořící s ní soubor staveb), žádosti podané do
30. 6. 2024 včetně budou vyřizovány podle dosavadní právní úpravy, tj. starého
stavebního zákona.