Stávající stavební zákon č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „stávající stavební zákon“), řešil výslovně
problematiku kolaudace ve vazbě na předchozí stavební zákon č. 50/1976 Sb., o
územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „stavební zákon 1976“). Konkrétně přechodné ustanovení § 190
odst. 3 stávajícího stavebního zákona stanovilo, že: „U staveb pravomocně
povolených přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se provede kolaudační
řízení podle dosavadních právních předpisů.“
Nový stavební zákon, tedy zákon
č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový
stavební zákon“), obdobné ustanovení neobsahuje. Jedná se o záměr zákonodárce,
který již nechtěl dosavadní režim kolaudace dle předchozích právních předpisů
nadále zachovávat.
Ve vztahu ke kolaudaci obsahuje
nový stavební zákon totiž toliko pouze tři přechodná ustanovení, která se
výslovně vztahují ke kolaudaci, přičemž je pak samozřejmě nutné aplikovat i
obecnější přechodná ustanovení ve vztahu k řízením a postupům.
Dle ust. § 330 odst. 1 nového
stavebního zákona platí, že: „Řízení a postupy zahájené přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ Z tohoto
ustanovení vyplývá, že pakliže bude žádost o kolaudační souhlas podána do 30.
6. 2024 včetně, dokončí se postup podle stávajícího stavebního zákona. Pakliže
bude podána žádost kdykoliv od 1. 7. 2024, pak již bude stavební úřad
postupovat podle nového stavebního zákona. Toto se přitom týká i otázek toho,
v jakém režimu bude povolená stavba kolaudována. Stavby povolené podle
dosavadních právních předpisů (jak podle stávajícího stavebního zákona, tak i
stavebního zákona 1976) budou kolaudovány podle nového stavebního zákona.
Současně je nutné upozornit na to, že tento
režim se vztahuje i na stavby dokončené až po 30. 6. 2024, tedy bude-li stavba
povolena podle stávajícího stavebního zákona (či stavebního zákona 1976), a
bude-li dokončena až po 30. 6. 2024, otázka toho, zda je k jejímu užívání
nutná kolaudace, se posoudí podle nového stavebního zákona. Příkladmo dle
stávajícího stavebního zákona se rodinné domy zásadně nekolaudují, nový
stavební zákon naopak kolaudaci i rodinných domů ukládá. V případě
rodinných domů tedy nový stavební zákon přináší jisté zpřísnění, nebudou-li
dokončeny do 30. 6. 2024. Toto se samozřejmě bude týkat též dalších staveb.
Ve vztahu ke kolaudaci obsahuje nový stavební zákon dále
dvě speciální přechodná ustanovení. První z nich – ustanovení § 330 odst.
10 nového stavebního zákona – výslovně stanoví, že kolaudační souhlasy se
považují za kolaudační rozhodnutí ve smyslu nového stavebního zákona. Druhé
z nich – ustanovení § 330 odst. 4 nového stavebního zákona – pak řeší
otázku příslušnosti stavebního úřadu ke kolaudaci či ke změně stavby před
dokončením, dochází-li ke změně příslušnosti podle nového stavebního zákona
(např. ve vztahu k bytovým domům, k jejichž povolení a všem ostatním
úkonům podle nového stavebního zákona bude příslušný pouze obecní úřad obce
s rozšířenou působností, nikoliv již obecní úřady obcí tzv. I. typu či II.
typu). V takovém případě změnu stavby před dokončením a i kolaudaci
provede stavební úřad, na který příslušnost přešla podle nového stavebního
zákona. Toto přechodné ustanovení má toliko jednu výjimku, a tou jsou stavby
související s vyhrazenou stavbou podle přílohy č. 3 nového stavebního
zákona, neboť tam zůstává příslušnost stavebního úřadu, který takovou stavbu
povolil.