- ZD16/2019, obsah smlouvy o klinickém hodnocení humánních léčivých přípravků
- 21/1981 Sb., o opravě tiskové chyby v Zásadách vlády a ROH o kolekt. smlouvách
- 175/1980 Sb., pro uzavírání, obsah a kontrolu kolektivních smluv
- 212/1953 Ú.l., Podrobnosti o uzavírání, obsahu a plnění smluv o montážích OK
- 119/1985 Sb., pro uzavírání, obsah a kontrolu kolektivních smluv
Obec poskytuje každý rok dotace spolkům. Spolky pošlou obci před sestavováním rozpočtu žádost a výše dotace je vždy projednávána zastupitelstvem a schválena v rozpočtu obce. Je tento postup správný?
Zastupitelstvo obce v roce 2009 odsouhlasilo podmínky smlouvy o smlouvě budoucí o prodeji pozemků, a protože nedošlo k uskutečnění prodeje v termínu, zastupitelstvo obce odsouhlasilo prodloužení smlouvy, vše bylo řádně vyvěšeno znovu v roce 2013. Musí se na základě této smlouvy o smlouvě budoucí znovu hlasovat o uzavření kupní smlouvy?
Pokud vlastník stavby, která stojí na pozemku ve vlastnictví obce, nereaguje na dopisy od obce týkající se zájmu prodat tento pozemek, na němž stojí stavba, může obec prodat tento pozemek třetí osobě?
Pokud někdo vyžaduje po obci na základě zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím kopii smlouvy na dodání energií, co vše v ní obec může nebo musí znečitelnit? Jakým způsobem má/může obec tyto dokumenty (obecně) znečitelnit?
Jaké dopady má uzavření plánovací smlouvy ve smyslu nového stavebního zákona pro řízení o povolení záměru?
Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), nově obsahuje poměrně podrobnou právní úpravu tzv. plánovacích smluv. Plánovací smlouvy jsou upraveny v části třetí hlavě III dílu 7 oddílu 1 nového stavebního zákona (tj. ust. § 130 až § 132). Již úvodem je vhodné zdůraznit, že se jedná – na rozdíl od dnešní úpravy – o veřejnoprávní smlouvy. Jedná se o veřejnoprávní smlouvu uzavřenou mezi stavebníkem a obcí, městskou částí hlavního města Prahy, krajem nebo vlastníkem veřejné infrastruktury. Obsahem takové smlouvy je vzájemná povinnost smluvních stran si poskytnout součinnost při uskutečnění záměru, jenž bude v takové smlouvě vymezen, a postupovat při jeho uskutečňování sjednaným způsobem. Tyto veřejnoprávní smlouvy pak mohou obsahovat i soukromoprávní ujednání. Pro veřejnoprávní smlouvy platí subsidiárně právní regulace obsažená v části páté správního řádu.
Dotaz směřuje na to, jaké dopady má uzavření takové smlouvy pro řízení o povolení záměru dle nového stavebního zákona.
Předně, je-li uzavřena plánovací smlouva, pak je ve smyslu ust. § 184 odst. 2 písm. b) nového stavebního zákona součástí žádosti. Tento požadavek je poměrně logický, neboť stavební úřad nemá možnost zjistit, zda ve vztahu ke konkrétnímu záměru byla někdy uzavřena plánovací smlouva, byť tato skutečnost má nezanedbatelné dopady na řízení.
Dle ust. § 190 odst. 2 nového stavebního zákona pak platí, že stavební úřad nepřihlíží k námitkám účastníka řízení, které jsou v rozporu s plánovací smlouvou, jejíž smluvní stranou je tento účastník. Stavební úřad tedy za předpokladu, že budou ze strany účastníka řízení (typicky obce) uplatněny v územním řízení námitky, bude zkoumat, zda jsou souladné s uzavřenou plánovací smlouvou. Pokud by byly námitky rozporné s touto plánovací smlouvou, stavební úřad k nim nebude přihlížet.
Dle ust. § 226 odst. 2 nového stavebního zákona pak odvolací orgán v odvolacím řízení nepřihlíží k části obsahu odvolání, které bylo podáno odvolatelem, který je stranou plánovací smlouvy, pokud je obsah odvolání v rozporu s tím, k čemu se odvolatel v plánovací smlouvě zavázal.
Ze shora uvedeného vyplývá, že plánovací smlouvy dle nového stavebního zákona mají reálný dopad i na řízení o povolení záměru, a to, jak v prvním, tak i druhém stupni. Je nutné si tedy případné uzavření plánovací smlouvy dobře rozmyslet.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
Nájemce z uzavřené nájemní smlouvy (zemědělského pozemku) požádal o změnu v osobě nájemce na svého syna, který přebírá zemědělskou činnost, a o rozšíření předmětu nájmu o další pozemek. Můžeme uzavřít dodatek ke smlouvě a zveřejnit tento záměr na úřední desce?
Jaká rizika kryje pojištění odpovědnosti obce?
Vždy záleží na konkrétním obsahu pojistné smlouvy a tam uvedeným pojistným rizikům. Současně je potřeba věnovat pozornost i tam uvedeným výlukám z pojištění (tj. rizikům, na která se pojištění nevztahuje).
Zpravidla pojištění odpovědnosti obce kryje povinnost obce nahradit škodu vzniklou třetím osobám na věci nebo na
zdraví (pokud za ni obec odpovídá podle platných právních předpisů).
Příklady pojištění obcí a jejich příspěvkových organizací:
- pojištění odpovědnosti za škody způsobené při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným postupem ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb.,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako poskytovatele sociálních služeb,
- pojištění odpovědnosti za škody obce jako zřizovatele obecní či městské policie,
- pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v souvislosti se správou komunikací,
- pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vadným výrobkem (využijí například školní jídelny).
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.