- 395/2002 Sb., nenávratná finanč. pomoc v oblasti bydlení fyzickým osobám a obcím
- 3/2014 (JM12), bezodkladné provedení prací v souvislosti se stavem nebezpečí
- 237/2006 Sb., změna nař. o finanční pomoci na odstranění stavby po povodních
Může obec koupit stavbu pouze za účelem její likvidace?
Je možno vypovědět nájem bytu na dobu určitou? Obec by chtěla dům, ve kterém se byt nachází, zrekonstruovat a sloužil by pouze pro veřejné účely.
Jak může obec postupovat v případě, že si občané obce postavili na obecním pozemku za svým bytovým domem plechové nevzhledné přístřešky a garáže k parkování svých automobilů?
Zemědělský podnikatel umístil v obci po nelegálních úpravách na své nemovitosti v blízkosti rodinných domů chov zvířat, čímž dochází k obtěžování zápachem z tohoto chovu. Jak lze v této věci postupovat?
Co znamená „zabezpečit odborné vedení provádění stavby stavbyvedoucím“ ve smyslu § 159 odst. 1 nového stavebního zákona? Je stanoveno, jak často musí být stavbyvedoucí na stavbě a jak často musí stvrdit podpisem informace ve stavebním deníku?
V obci se nachází historická nemovitost - statek, který je památkově chráněn. Vlastník nemá na nutnou rekonstrukci, chátrající statek ohrožuje okolí (přilehlé nemovitosti, místní komunikaci, projíždějící a procházející občany). Jak řešit nastalou situaci?
Budeme jako stavební úřad vybírat správní poplatek za rozhodnutí o povolení výjimky v rámci řízení o dodatečném povolení stavby v případě podle ustanovení § 256 odst. 2 nového stavebního zákona?
Nový stavební zákon (č. 283/2021 Sb.) stanovuje poměrně přísné podmínky pro dodatečné povolení stavby. Podmínky pro dodatečné povolení stavby jsou následující:
- prokáže-li povinný splnění podmínek podle ust. § 193 nového stavebního zákona;
- stavba nevyžaduje rozhodnutí o povolení výjimky ze zákazů podle jiného právního předpisu;
- stavba nevyžaduje povolení výjimky z požadavků na výstavbu, a
- povinný uhradil ve stanovené lhůtě pokutu za přestupek podle tohoto zákona spočívající v tom, že provedl stavbu bez povolení nebo v rozporu s ním, byla-li uložena.
Současně podle ustanovení § 256 odst. 2 nového stavebního zákona platí: „Vyžaduje-li stavba pouze výjimku z požadavků na umisťování staveb a stavebník doloží stavebnímu úřadu souhlas účastníků řízení, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám nebo sousedním pozemkům může být povolením výjimky přímo dotčeno, považuje se podmínka podle odstavce 1 písm. b) za splněnou. Ustanovení § 187 odst. 2 až 4 se použije obdobně.“
Z citované právní úpravy vyplývá, že v řízení o dodatečném povolení stavby, které je dle ustanovení § 255 odst. 4 nového stavebního zákona součástí řízení o nařízení odstranění stavby, nelze žádnou výjimku z požadavků na výstavbu povolovat. Nelze tedy uvažovat o tom, že by stavební úřad vyměřoval správní poplatek za povolení výjimky v rámci dodatečného povolení stavby.
Ustanovení § 256 odst. 2 nového stavebního zákona totiž stanoví právní fikci (užívá výraz „považuje se“) s tím, že pakliže jsou splněny uvedené podmínky, považuje se podmínka, že záměr nevyžaduje povolení výjimky z požadavků na výstavbu, za splněnou. Těmito podmínky jsou:
- stavba vyžaduje pouze výjimku z požadavků na umisťování staveb, a
- stavebník doloží stavebnímu úřadu souhlas účastníků řízení, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám nebo sousedním pozemkům může být povolením výjimky přímo dotčeno.
Např. lze uvést nesplnění požadavku na umisťování staveb podle ust. § 11 vyhlášky č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu. Podle ustanovení § 11 odst. 2 vyhlášky č. 146/2024 Sb. platí, že: „Umístěním stavby nesmí být znemožněna budoucí zástavba sousedního pozemku nebo ohrožena stávající zástavba sousedního pozemku. Stavba musí být umístěna minimálně 2 m od hranice pozemku vyjma pozemku veřejného prostranství.“ Bude-li stavba umístěna blíže než 2 m od hranice pozemku a předloží-li stavebník souhlas vlastníka sousedního pozemku (případně i osob oprávněných z jiného věcného práva) ve formě ustanovení § 187 nového stavebního zákona, považuje se podmínka dle ustanovení § 256 odst. 1 písm. b) nového stavebního zákona za splněnou.
Pakliže by tedy v této souvislosti stavební úřad požadoval úhradu správního poplatku za povolení výjimky z požadavků na výstavbu, jednalo by se o správní poplatek vybraný bez právního důvodu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.