- 133/1947 Ú.l.I, Směrnice pro národní správce průmyslových a živnostenských podniků
Obec je nucena koupit pozemek, neboť majitel pozemku nesouhlasí se zatížením věcným břemenem kanalizace. Majitel požaduje 70,- Kč za m2, což obec považuje za přijatelné. Musí obec vyvěšovat záměr a nechat zhotovit znalecký posudek?
Obec v rámci veřejné zakázky malého rozsahu provedla výběrové řízení a ze tří podaných nabídek vybrala nabídku s nejnižší nabízenou cenou. Následně se ukázalo, že neúspěšní zájemci jsou navzájem propojeni – jednatel prvního neúspěšného zájemce je zároveň vlastníkem podílu v druhém neúspěšném zájemci. Je možné smlouvu s vítězným zájemcem uzavřít? Je takové výběrové řízení v souladu se zákonem?
Jakou má zastupitel odpovědnost? Ručí při rozhodování svým majetkem?
Zastupitel obce a ani člen rady obce nedisponuje žádnou imunitou jako např. poslanci. Za své rozhodování tedy nese v zásadě plnou odpovědnost. Odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, se řídí právní úpravou zákoníku práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.
Zastupitelé obce jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře. Co tato péče konkrétně znamená, se posuzuje podle okolností. Po běžném zastupiteli sice není možné spravedlivě požadovat podrobnou odbornou znalost právní problematiky fungování obce, na druhou stranu nese odpovědnost za své rozhodování v zastupitelstvu (jsou-li tedy k rozhodnutí zapotřebí odborné znalosti, jimiž zastupitelstvo nedisponuje, mělo by si je opatřit např. zadáním znaleckého posudku, uložením právní analýzy odbornému úřednímu aparátu obce apod.). Odpovědnost majetková (či dokonce trestní) nastává v praxi spíše ve zjevných případech hrubé nedbalosti nebo při úmyslném poškozování zájmů obce. U radních či starosty je požadovaný standard péče vyšší.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.