Orgány obce mají zajišťovat
připravenost obce na povodeň a podílet se na provádění záchranných a
likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva, zejména:
- organizují
přípravu obce na mimořádné události,
- podílí
se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným
systémem,
- zajišťují
varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
- hospodaří
s materiálem civilní ochrany (civilní ochranou se rozumí souhrn činností a
postupů věcně příslušných orgánů a dalších zainteresovaných orgánů, organizací,
složek a obyvatelstva, prováděných s cílem minimalizace negativních dopadů na
zdraví a životy lidí a jejich životní podmínky),
- poskytují
hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke zpracování
havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu,
- podílí
se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
- vedou
evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených
požadavky civilní ochrany v obci.
K plnění výše uvedených
úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany (tvoří jej
zaměstnanci nebo jiné osoby na základě dohody a věcné prostředky).
Starosta obce při provádění
záchranných a likvidačních prací:
- zajišťuje
varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
- organizuje
v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností
evakuaci osob z ohroženého území obce,
- organizuje
činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce,
- je
oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné
pomoci. Osobní pomocí se rozumí činnost nebo služba při provádění záchranných a
likvidačních prací a při cvičení. Věcnou pomocí se poté rozumí poskytnutí
věcných prostředků při provádění záchranných a likvidačních a při cvičení. Věcné
prostředky jsou movité a nemovité věci ve vlastnictví obce, které lze využít
při povodních.