V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání pořízení územního plánu

Nalezeno 10218 právních předpisů:

  • 199/2018 Sb., Nařízení vlády o Technickém plánu přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2 (nařízení vlády o Technickém plánu přechodu na standard DVB-T2)
  • 51/2020 Sb., Zákon o územně správním členění státu a o změně souvisejících zákonů (zákon o územně správním členění státu)
  • 420/2004 Sb., Zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
  • 197/2022 Sb., Zákon o zvláštních postupech v oblasti územního plánování a stavebního řádu v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
  • 77/1927 Sb., Zákon o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy.

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 39 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 31 až 39

Obec poskytla své zřizované příspěvkové organizaci investiční příspěvek na pořízení nového automobilu (do majetku zřizovatele, avšak v režimu svěření k hospodaření příspěvkové organizaci). Proti plánu se podařilo automobil pořídit levněji. Na žádost ředitele příspěvkové organizace bylo schváleno rozpočtové opatření, které zbylé peníze umožňuje příspěvkové organizaci v tomtéž roce použít na nákup drobného dlouhodobého majetku. Vyplývají z toho nějaké účetní případy pro naši obec, případně pro zřizovanou příspěvkovou organizaci?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec obdržela od kraje investiční transfer určený na financování technického zhodnocení stávající obecní budovy - hasičárny. Budova hasičárny je velmi stará, nelze dohledat informaci o jakékoli dotaci, která by v historii byla přijata obcí na její pořízení. Dochází-li tedy pouze k technickému zhodnocení stávající obecní budovy financovanému z přijatého investičního transferu, je nutné i tak stanovit transferový podíl?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jakým způsobem je třeba v záměru na prodej či směnu označit část nemovitosti (pozemku), pokud se záměr týká pouze jí?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Co je veřejně prospěšnou stavbou podle nového stavebního zákona? Lze za veřejně prospěnou stavbu považovat i stavbu, která není obsažena v územně plánovací dokumentaci?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) vymezuje veřejně prospěšnou stavbu v ustanovení § 11 odst. 1 následovně: „Veřejně prospěšnou stavbou se v tomto zákoně rozumí stavba nebo zařízení pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu vymezená v územně plánovací dokumentaci a stavby a zařízení s ní související nebo podmiňující její realizaci.“

Pro závěr, že se jedná o veřejně prospěnou stavbu, je nutné, aby došlo ke kumulativnímu naplnění těchto podmínek:

  1. jde o stavbu nebo zařízení pro veřejnou infrastrukturu (a stavby a zařízení s nimi související nebo podmiňující jejich realizaci);
  2. určeny k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu;
  3. vymezeny v územně plánovací dokumentaci.

Veřejná infrastruktura je pak vymezena v ustanovení § 10 odst. 1 nového stavebního zákona poměrně široce, přičemž zahrnuje:

  • dopravní infrastrukturu;
  • technickou infrastrukturu;
  • zelenou infrastrukturu;
  • občanské vybavení;
  • veřejná prostranství.

Územně plánovací dokumentací je pak nutné rozumět územní rozvojový plán, zásady územního rozvoje, územní plán a regulační plán.

V souvislosti s veřejně prospěšnou stavbou je vhodné dodat, že toto vymezení úzce souvisí s vyvlastněním. Vymezení za veřejně prospěšnou stavbu (případně za veřejně prospěné opatření) je jedním z účelů, pro které lze práva k pozemkům a stavbám omezit nebo odejmout. Nicméně je vhodné dodat, že tento účel může být stanoven i zvláštní právní úpravou (např. energetickým zákonem), a tudíž to, že taková stavba nebude vymezena jako veřejně prospěšná stavba, nemusí znamenat, že u ní nebude možné využít institutu vyvlastnění.

Za veřejně prospěšnou stavbu ve smyslu nového stavebního zákona tedy nelze považovat stavbu, která není vymezena v územně plánovací dokumentaci.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Na území obce máme řadu staveb, které jsou či byly realizovány v rozporu s platným územním plánem s tím, že jde o tzv. drobné stavby dle přílohy č. 1 nového stavebního zákona, které stavební úřad prý nepovoluje. Lze toto nějakým způsobem řešit?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) vymezuje drobné stavby ve své příloze č. 1, na kterou výslovně odkazuje ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) nového stavebního zákona.

V této souvislosti je vhodné upozornit na to, že podle ustanovení § 171 nového stavebního zákona drobné stavby nevyžadují povolení. Vzhledem k tomu, že se drobné stavby nepovolují, taktéž se drobné stavby dle ustanovení § 230 nového stavebního zákona nekolaudují. Ustanovení § 230 odst. 4 nového stavebního zákona výslovně uvádí, že drobnou stavbu lze užívat jen k účelu, ke kterému je určena svým charakterem.

Zásadní je pak ustanovení § 73 odst. 2 věta druhá nového stavebního zákona, která výslovně stanoví, že drobné stavby lze realizovat pouze v souladu s územně plánovací dokumentací. Je tedy jednoznačně stanoveno, že drobné stavby musí být v souladu mj. s územním plánem vaší obce.

Dle ustanovení § 250 odst. 1 písm. h) nového stavebního zákona pak platí: „Stavební úřad nařídí stavebníkovi nebo vlastníkovi stavby odstranit stavbu, pokud je prováděna nebo byla provedena v rozporu s platnou územně plánovací dokumentací.“ Jedná se tedy o důvod, pro které je stavební úřad povinen vést řízení o nařízení odstranění stavby, tedy řízení z moci úřední.

Ze strany vaší obce lze tedy zvážit podání podnětu podle ustanovení § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu příslušnému stavebnímu úřadu. V rámci podnětu lze doporučit v souladu s ustanovením § 42 správního řádu, abyste požádal o informaci, jak bylo s takovým podnětem naloženo. Na základě takového podnětu by mělo být ze strany stavebního úřadu zahájeno řízení z moci úřední o nařízení odstranění stavby.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Seznam klíčových slov
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Musí obec, která vlastní vodovod a kanalizaci, zpracovat a realizovat plán financování a obnovy? Kdo tento plán schvaluje?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Existuje nějaký vzor strategického plánu obce? Je na vypracování tohoto plánu potřeba odborník nebo si obec vystačí sama?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je někde v zákoně, popř. někde ve vyhlášce nebo příloze určeno, jak velkou částkou z rozpočtu obce musí obec financovat jednotku sboru dobrovolných hasičů?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Část příspěvku na provoz, který naše obec poskytuje zřizované příspěvkové organizaci - základní škole je určena na suroviny pro vaření jídel žákům a zaměstnancům příspěvkové organizace ve školní kuchyni. Některé tyto suroviny jsou nakupovány ve větším objemu s množstevní slevou a spotřebovávány po dobu až několika měsíců. Má z toho titulu naše obec povinnost časově rozlišit poskytnutý transfer na financování pořízení těchto surovin? Má tuto povinnost základní škola jako příjemce daného transferu?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.