- 120/2018 Sb., o stanovení formulářů žádosti o určení advokáta
- 542/2015 (VV), k podnětu Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů
- 2487/85-sekr., o upřesnění evidence stížností, oznámení a podnětů občanů
- 466/2016 (VV), podnět k uplatňování Strategie "+1"
- 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících
Výstavba rodinných domů je dle územního plánu podmíněna vypracováním územní studie. Pozemky jsou v soukromém vlastnictví. Kdo má hradit pořízení územní studie?
Občan obce si stěžuje na vzrostlý živý plot souseda, který brání ve výhledu na pozemní komunikaci, která je ve vlastnictví kraje. Jak by se v tomto případě mělo postupovat? Má nějakou roli obec v této situaci?
Jakým způsobem může zaměstnavatel (obec) postupovat, pokud má podezření, že zaměstnanec (úředník) zneužívá dočasnou pracovní neschopnost k vlastnímu obohacení?
Může zastupitel dávat podnět (prakticky být stěžovatelem) v rámci jednání zastupitelstva? Může v rámci připomínek zastupitelů nechat zapsat doslova jakoukoliv připomínku?
V obci je provozována dílna, která nadměrným hlukem obtěžuje okolí. Po kontrole stavební dokumentace bylo zjištěno, že dílna za účelem podnikání nebyla zkolaudována. Zároveň bylo zjištěno, že územní plán takovou činnost v daném místě přímo zakazuje. Co může obec dělat? Na koho je možné stěžovatele odkázat?
Pokud občan podá stížnost na zastupitelstvo jako celek (stěžovatel si stěžuje na to, že zastupitelstvo dle jeho názoru nekonalo, když konat mělo a nepodalo určitou žalobu), kdo je oprávněn o této stížnosti rozhodovat? Jaký je správný postup při řešení takové stížnosti?
Na území obce máme řadu staveb, které jsou či byly realizovány v rozporu s platným územním plánem s tím, že jde o tzv. drobné stavby dle přílohy č. 1 nového stavebního zákona, které stavební úřad prý nepovoluje. Lze toto nějakým způsobem řešit?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) vymezuje drobné stavby ve své příloze č. 1, na kterou výslovně odkazuje ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) nového stavebního zákona.
V této souvislosti je vhodné upozornit na to, že podle ustanovení § 171 nového stavebního zákona drobné stavby nevyžadují povolení. Vzhledem k tomu, že se drobné stavby nepovolují, taktéž se drobné stavby dle ustanovení § 230 nového stavebního zákona nekolaudují. Ustanovení § 230 odst. 4 nového stavebního zákona výslovně uvádí, že drobnou stavbu lze užívat jen k účelu, ke kterému je určena svým charakterem.
Zásadní je pak ustanovení § 73 odst. 2 věta druhá nového stavebního zákona, která výslovně stanoví, že drobné stavby lze realizovat pouze v souladu s územně plánovací dokumentací. Je tedy jednoznačně stanoveno, že drobné stavby musí být v souladu mj. s územním plánem vaší obce.
Dle ustanovení § 250 odst. 1 písm. h) nového stavebního zákona pak platí: „Stavební úřad nařídí stavebníkovi nebo vlastníkovi stavby odstranit stavbu, pokud je prováděna nebo byla provedena v rozporu s platnou územně plánovací dokumentací.“ Jedná se tedy o důvod, pro které je stavební úřad povinen vést řízení o nařízení odstranění stavby, tedy řízení z moci úřední.
Ze strany vaší obce lze tedy zvážit podání podnětu podle ustanovení § 42 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu příslušnému stavebnímu úřadu. V rámci podnětu lze doporučit v souladu s ustanovením § 42 správního řádu, abyste požádal o informaci, jak bylo s takovým podnětem naloženo. Na základě takového podnětu by mělo být ze strany stavebního úřadu zahájeno řízení z moci úřední o nařízení odstranění stavby.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.