- 135/2009 Sb., jednorázový příspěvek ke zmírnění křivd způs. komunistickým rež.
- 433/2006 (VV), příspěvky na výdaje obcí v souvislosti s novými cestovními doklady
- 56/2019 Sb.m.s., dohoda o poskytnutí finančního příspěvku v souvislosti s projektem Českého domu Bratislava
- 51/2013 Sb., změna nař. o jednorázovém příspěvku ke zmírnění některých křivd
- 205/2014 Sb., změna nař. o jednorázovém příspěvku ke zmírnění některých křivd
Místní sportovní oddíl žádá obec o příspěvek na sportovní činnost mládeže. Může obec tento příspěvek poskytnout?
Zastupitelstvo obce odsouhlasilo příspěvek místnímu spolku ve výši 10 tisíc Kč. Na jakém základě můžeme tuto částku organizaci převést?
Obec chce poskytnout finanční příspěvek místnímu sboru dobrovolných hasičů. Musí se jednat o dotaci? A jak má být taková žádost formulována?
Je možné v souvislosti s válkou na Ukrajině poskytovat dary, nebo je nezbytné finanční příspěvky poskytovat jako dotace?
Zákon neomezuje (kromě schvalování zastupitelstvem od určité výše) poskytování finančních příspěvků v tom, zda má jít o dary či dotace. Lze se setkat s názory, že obce by měly upřednostňovat formu dotace, avšak zákon takový požadavek výslovně nestanovuje, tudíž poskytování darů není vyloučeno.
Je-li finanční příspěvek poskytován neziskovým organizacím, je dle našeho názoru forma daru, která je z povahy věci méně administrativně náročná, vhodnější – již z podstaty fungování neziskové organizace plyne účel, na jaký budou prostředky využity. Totéž podle našeho názoru platí i v případě poskytování příspěvku fyzickým osobám v této souvislosti.
Pokud má obec v případě poskytování finančních prostředků zájem kontrolovat, jakým způsobem budou finanční prostředky konkrétně využity, lze využít formu dotace, kdy zákon mj. stanovuje povinnost vyúčtování dotace. Nelze však ani vyloučit uzavření darovací smlouvy, kde obec jako dárce ve smlouvě stanoví účel, ke kterému mají být poskytnuté peníze použity a způsob, jak bude uvedené kontrolováno.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.