- 141/2001 Sb.m.s., Úmluva o rodičovské zodpovědnosti a opatření k ochraně dětí
- 243/2020 Sb., o pravomoci policie postihovat porušení opatření nařízených v souvislosti s výskytem SARS CoV-2
- 29/2019 Sb., vyhlášení Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/161
- 69/2014 Sb.m.s., oprava českého překladu Úmluvy o rodičovské zodpovědnosti
- ZP28/2007, o usnesení k pravomoci rozhodovat o nároku na náhradu újmy
Mění se nějak pravomoci dle zákona o obcích, o kterých může rozhodovat starosta v souvislosti s povodněmi?
Starosta obce má v souvislosti s řešením mimořádné události, se zabráněním jejího vzniku nebo s odstraňováním jejích následků větší pravomoci. Mezi tyto mimořádné události bez pochyby patří i povodně. Starosta může v této situaci rozhodovat v záležitostech, které spadají do tzv. zbytkové pravomoci rady obce, a to bez ohledu na to, zda byl radou k takovému rozhodování předem pověřen, případně i v případech, v nichž si zastupitelstvo takové rozhodnutí předem vyhradilo. Tedy běžně by o těchto záležitostech rozhodovala rada obce, či zastupitelstvo, pokud by si určitou pravomoc vyhradilo (starosta by měl pouze ty pravomoci, které by mu byly svěřeny), ale při těchto mimořádných událostech je to starosta obce, který rozhoduje, namísto rady obce, případně zastupitelstva obce, i když si tuto záležitost předem vyhradilo.
Tímto není dotčeno předchozí svěření pravomoci radou obce, ať už starostovi nebo obecnímu úřadu (toto svěření se neruší). Pokud byla určitá pravomoc svěřena starostovi před vznikem této situace, má ji svěřenou i v době, kdy by ji mohl vykonávat na základě výslovného zákonného zmocnění. Pokud byla určitá pravomoc svěřena obecnímu úřadu (případně konkrétnímu útvaru), pak vznikem této situace ji může vykonávat i nadále obecní úřad (na základě předchozího svěření), nedochází k „přesunu“ na starostu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.