- 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci
- 119/2001 Sb., pravidla pro případy souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí
- 595/2006 Sb., nařízení o nezabavitelných částkách
- 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců
- 1/2013 Sb., o amnestii
Obec uzavřela pachtovní smlouvu se soukromým zemědělcem, ten však onemocněl a chce, aby smlouva byla uzavřena s jeho manželkou, která zemědělskou činnost fakticky vykonává. Jak zajistit, aby při vyhlášení záměru nebyla pachtovní smlouva uzavřena s jiným zájemcem místo stávajícího pachtýře, resp. jeho manželky?
V obci se nachází historická nemovitost - statek, který je památkově chráněn. Vlastník nemá na nutnou rekonstrukci, chátrající statek ohrožuje okolí (přilehlé nemovitosti, místní komunikaci, projíždějící a procházející občany). Jak řešit nastalou situaci?
Jaká je vazba mezi rozpočtem obce a uzavíranými smlouvami? Je obec oprávněna uzavřít smlouvu, není-li v rozpočtu zanesen odpovídající výdaj?
Jaká jsou pravidla pro volbu starosty a místostarosty?
Bývalý uvolněný starosta se po skončení výkonu funkce vrací ke svému uvolňujícímu zaměstnavateli. Jeho původní místo je ovšem obsazené a zaměstnavatel jiné pracovní místo k dispozici nemá. Je možné dát zaměstnanci výpověď pro nadbytečnost? Je rovněž předpokladem, že zaměstnanec (bývalý uvolněný starosta) nebude moci práci vykonávat ze zdravotních důvodů.
Je možné zveřejnit záměr ve znění „Obec zveřejňuje záměr na změnu nájemní smlouvy - pronájem zemědělských pozemků panu X - záměrem je zvýšení nájemného se současnou změnou nájemní smlouvy na smlouvu pachtovní“. Kdo v obci bez rady rozhoduje o zveřejnění záměru a následném uzavření nájemní či pachtovní smlouvy?
Obec kdysi převedla bytové domy do bytového družstva s tím, že pozemky pod těmito domy stále náleží obci. Obec je pak na žádost vlastníku těchto domů odprodává za jednotnou cenu, která ale nedosahuje ceny obvyklé v lokaci. Je tento postup ze strany obce právně v pořádku?
Jakou má zastupitel odpovědnost? Ručí při rozhodování svým majetkem?
Zastupitel obce a ani člen rady obce nedisponuje žádnou imunitou jako např. poslanci. Za své rozhodování tedy nese v zásadě plnou odpovědnost. Odpovědnost člena zastupitelstva obce za škodu, kterou způsobil obci v souvislosti s výkonem funkce, se řídí právní úpravou zákoníku práce. Pro tyto účely se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.
Zastupitelé obce jsou povinni vykonávat svou funkci s péčí řádného hospodáře. Co tato péče konkrétně znamená, se posuzuje podle okolností. Po běžném zastupiteli sice není možné spravedlivě požadovat podrobnou odbornou znalost právní problematiky fungování obce, na druhou stranu nese odpovědnost za své rozhodování v zastupitelstvu (jsou-li tedy k rozhodnutí zapotřebí odborné znalosti, jimiž zastupitelstvo nedisponuje, mělo by si je opatřit např. zadáním znaleckého posudku, uložením právní analýzy odbornému úřednímu aparátu obce apod.). Odpovědnost majetková (či dokonce trestní) nastává v praxi spíše ve zjevných případech hrubé nedbalosti nebo při úmyslném poškozování zájmů obce. U radních či starosty je požadovaný standard péče vyšší.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.