Zastupitelstvu obce je vyhrazeno
schvalovat poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v
jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních
smluv o jejich poskytnutí, vyjma situace, kdy je návratná finanční výpomoc (vyšší jak 250 000 Kč) poskytována příspěvkovým
organizacím obce. Toto rozhodování bude dle důvodové zprávy náležet do vyhrazené pravomoci rady obce (poskytování návratné
finanční výpomoci obecní příspěvkové organizaci je úkolem zřizovatele).
V případě dotací a návratných finančních výpomocí ostatním osobám v době krizového stavu bude toto rozhodování náležet do nevyhrazené pravomoci rady obce, s možností zastupitelstva si takové rozhodnutí vyhradit pro sebe. Přičemž v době mimořádných událostí může v rámci zbytkové pravomoci rady obce rozhodovat starosta. Krizovým stavem se dle krizového zákona rozumí mimořádná
událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické
infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí,
nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Tedy mezi mimořádné události je za jisté možné zařadit i povodně.
V této souvislosti lze ještě
podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či
návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s
tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se
provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení
rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při
živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.