- 221/2002 Sb., sazebník náhrad nákladů za odborné a zkušební úkony vykonávané v působnosti ÚKZÚZ
- 132/2015 Sb., o sazebníku náhrad nákladů na rozbory prováděné laboratořemi SZPI pro účely kontroly
- 504/2005 Sb., podpoložky kombinované nomenklatury společného celního sazebníku
- 286/2011-OT-OSV, sazebník úhrad za poskyt. informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
- 41/2008 Sb.m.s., změny Prováděcího předpisu ke Smlouvě o patentové spolupráci
Jak se určí výše úhrady za poskytování informací?
Umožňuje zákon o správních poplatcích stále vybírat poplatek za místní šetření?
Lze žadatelce odmítnout opakované vystavení kopie spisové dokumentace dávek sociální péče? V případě, že to nelze odmítnout, lze však po žadatelce požadovat úhradu dle ustanovení zákona o správních poplatcích, a vnitřních předpisů úřadu o správních poplatcích?
Lze anonymizaci osobních údajů při poskytování informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím považovat za mimořádné vyhledávání?
Může obec po žadateli o informace požadovat uhrazení nákladů vynaložených na sběr a poskytnutí informací?
Může obec stanovit „plošně“ výši správních poplatků odlišně od zákona o správních poplatcích?
Jak stanovit výši poplatku za svatební obřad, který dojíždíme vykonávat do sousední obce?
Podle je řízení o dodatečném povolení stavby součástí řízení o nařízení odstranění stavby. Podle ustanovení § 79 odst. 5 správního řádu jsme jako stavební úřad povinni uložit povinnost nahradit náklady řízení účastníkovi řízení, který řízení vyvolal porušením své povinnosti. Pakliže dojde k dodatečnému povolení stavby, budeme jako stavební úřad současně ukládat povinnost nahradit náklady řízení o nařízení odstranění stavby?
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) skutečně stavoví v ustanovení § 255 odst. 4, že řízení o dodatečném povolení stavby je součástí řízení o nařízení odstranění stavby.
Podle ustanovení § 79 odst. 5 správního řádu platí: „Povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou uloží správní orgán účastníkovi, který řízení vyvolal porušením své právní povinnosti. Prováděcí právní předpis stanoví výši paušální částky nákladů řízení a výši paušální částky nákladů řízení ve zvláště složitých případech nebo byl-li přibrán znalec. V případech hodných zvláštního zřetele lze výši paušální částky na požádání snížit.“
Skončí-li řízení o nařízení odstranění stavby, jehož součástí je dodatečné povolení stavby, dodatečným povolením takové stavby, odpadne důvod pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby a stavební úřad by jej měl zastavit (v rámci rozhodnutí o dodatečném povolení stavby).
Zpravidla platí, že v případě, kdy je řízení z moci úřední zahajované z důvodu porušení povinnosti zastaveno, neukládá se povinnost nahradit náhradu nákladů řízení paušální částkou. Tuto paušální částku aktuálně stanoví ustanovení § 6 vyhlášky č. 520/2005 Sb., o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení, ve znění pozdějších předpisů. Nový stavební zákon toto výslovně neřeší. Nicméně dojde-li k dodatečnému povolení stavby, odpadne důvod pro vedení řízení o nařízení odstranění stavby. Za těchto okolností by neměl stavební úřad uložit povinnost nahradit náklady řízení o nařízení odstranění stavby, jelikož toto řízení bude zastavováno.
Pro úplnost je vhodné upozornit na to, že podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správních poplatcích“), podléhá dodatečné povolení vyššímu správnímu poplatku než povolení standardního záměru. Výši tohoto poplatku upravuje příloha – Sazebník – Část I. – Položka 18 bod 12. zákona o správních poplatcích.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.