Je rozdíl mezi poskytnutím dotace a daru?
Může obec přijmout do svého vlastnictví darem podíl na nemovitosti, jestliže podíl druhého spoluvlastníka je zatížen exekucí?
Je nějak limitována výše finančního daru, který může obec poskytnout?
Poskytuje-li obec dar neziskové organizaci v souvislosti s děním na Ukrajině, je nezbytné uzavírat písemnou smlouvu?
Zákon až na výjimky takovou podmínku nestanovuje. Ačkoliv obecně doporučujeme poskytnutí darů řešit písemnými smlouvami, s ohledem na okolnosti (nepůjde-li objektivně o nestandardně vysoké částky) nepovažujeme uzavření písemné smlouvy za nezbytné. Výjimku by představovala situace, kdy by darem byla věc zapsaná do veřejného seznamu (např. katastru nemovitostí) nebo případ, kdy by měl být předmět daru odevzdán až později po projevu vůle dárce věc darovat a obdarovaného věc přijmout.
Upozorňujeme, že bude-li převyšovat dar jedná osobě v jednom kalendářním roce 100 000 Kč, musí o poskytnutí daru rozhodnout zastupitelstvo. Totéž platí i v případě poskytnutí věcných darů ve stejné hodnotě.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.
V obci je zastupitelem vlastník zámku, který se v obci nachází. Tento zastupitel podal žádost na poskytnutí finančního daru v souvislosti se zajištěním kulturních akcí pořádaných na zámku. Je možné členovi zastupitelstva poskytnout finanční prostředky formou daru a je také možné uvést podmínky na využití daru? Nebo lze požadovat vstup občanů obce na zámek zdarma?
Obec má být příjemcem daru. Který orgán obce schvaluje uzavření darovací smlouvy?
Příspěvkovým organizacím, které obec zřizuje, poskytuje veřejnost nepeněžité dary – např. dezinfekce, roušky apod. Dárci však požadují uzavření darovací smlouvy. Musí s uzavřením těchto darů vyslovit obec jakožto zřizovatel předchozí souhlas?
Člen zastupitelstva žádá o poskytnutí finančního daru na pořádání kulturní akce. Obec by mu ráda vyhověla. Jak může obec postupovat?
Je nějak upraven způsob schvalování darů ze strany obce občanům, kteří byli postiženi povodní?
I v době povodně platí, že je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí věcných darů v hodnotě nad 100 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 100 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce. Do uvedeného limitu se běžně jedná o zbytkovou pravomoc rady obce, nicméně v době povodně rozhoduje na místo rady obce starosta obce (a to i v případě, že si tuto pravomoc vyhradilo zastupitelstvo). Pakliže mu byla pravomoc rozhodovat o poskytování darů do určité výše svěřena radou obce, tak toto svěření se neruší, jen k tomu přibývá pravomoc rozhodovat až do výše 100 000 Kč (byla-li ale tato pravomoc svěřena obecnímu úřadu, nebo alespoň její část, tak nedochází k „přesunu“ na starostu). Jinak řečeno, v případě „střetu“ předchozího svěření radou obce a svěření na základě zákona při mimořádné události bude vykonávat obecní úřad pravomoci v souladu se svěřením a ostatní, předem nesvěřené pravomoci bude vykonávat starosta.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.