I v době povodně platí, že
je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o poskytnutí věcných darů v hodnotě
nad 100 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 100 000 Kč fyzické nebo právnické
osobě v jednom kalendářním roce. Do uvedeného limitu se běžně jedná o zbytkovou
pravomoc rady obce, nicméně v době povodně rozhoduje na místo rady obce
starosta obce (a to i v případě, že si tuto pravomoc vyhradilo
zastupitelstvo). Pakliže mu byla pravomoc rozhodovat o poskytování darů do
určité výše svěřena radou obce, tak toto svěření se neruší, jen k tomu
přibývá pravomoc rozhodovat až do výše 100 000 Kč (byla-li ale tato
pravomoc svěřena obecnímu úřadu, nebo alespoň její část, tak nedochází k „přesunu“
na starostu). Jinak řečeno, v případě „střetu“ předchozího svěření radou obce a
svěření na základě zákona při mimořádné události bude vykonávat obecní úřad
pravomoci v souladu se svěřením a ostatní, předem nesvěřené pravomoci bude
vykonávat starosta.
V této souvislosti lze ještě
podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či
návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s
tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se
provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení
rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při
živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.