V databázi máme 3 417 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání služebnost

Nalezeno 106 právních předpisů:

  • 89/2012 Sb., Zákon občanský zákoník
  • 196/2022 Sb., Zákon o jednorázovém příspěvku na dítě
  • 283/2021 Sb., Zákon stavební zákon
  • 129/2000 Sb., Zákon o krajích (krajské zřízení)
  • 182/2006 Sb., Zákon o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 88 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 81 až 88

Souhlas vlastníka pozemku nebo stavby, na nichž má být záměr realizován, je prý v novém stavebním zákoně zjednodušen a povede k urychlení řízení. Jak je tedy souhlas vlastníka v novém stavebním zákoně upraven?

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) upravuje souhlas vlastníka v ustanovení § 187. Je-li stavebníkem vlastník pozemku nebo stavby, na nichž má být záměr uskutečněn, nebo je-li oprávněn k realizaci záměru z práva stavby nebo ze služebnosti, není třeba souhlas vlastníka řešit, neboť takovou skutečnost ověří stavební úřad z katastru nemovitostí (není-li stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí, lze dle § 187 odst. 1 nového stavebního zákona doložit čestné prohlášení).

Pakliže stavebník nemá právní titul tak, jak je předpokládáno shora, a není-li pro získání potřebných práv stanoven zákonem účel vyvlastnění, musí stavebník předložit souhlas vlastníka pozemku či stavby. Obsahové náležitosti pak stanoví § 187 odst. 3 nového stavebního zákona.

Podrobnější úpravu oproti dosavadnímu stavebnímu zákonu (zákon č. 183/2006 Sb.) pak nový stavební zákon stanoví ve vztahu k problematice zpětvzetí souhlasu a upravuje též to, kdo a za jakých podmínek uděluje tento souhlas v případě podílového spoluvlastnictví a bytového spoluvlastnictví.

Stavebník doloží souhlas vlastníka, který je zapsán v katastru nemovitostí ke dni podání žádosti. Nový stavebník zákon reaguje na dosavadní nežádoucí praxi zpětvzetí těchto souhlasů tak, že souhlas vlastníka pozemku nebo stavby nelze vzít zpět po podání žádosti o povolení záměru. Nicméně pro to, aby stavebník neměl „bianco“ souhlas bez jakýchkoliv limitací, nový stavební zákon stanoví, že dojde-li po podání žádosti k podstatné změně záměru, je možné záměr povolit pouze tehdy, doloží-li stavebník souhlas s upraveným záměrem. Samozřejmě bude vždy na individuálním posouzení toho, co je podstatná změna záměru, což vždy bude muset posoudit stavební úřad, jelikož ten buď bude nový souhlas vlastníka s upraveným záměrem vyžadovat, nebo nebude.

Ve vztahu k podílovému spoluvlastnictví nový stavební zákon výslovně stanoví, že pro povolení záměru postačuje souhlas dvoutřetinové většiny všech spoluvlastníků podle výše jejich podílů. Tímto samozřejmě není nahrazen soukromoprávní souhlas pro realizaci stavby, avšak pro účely povolení záměru bude takový souhlas dvoutřetinové většiny všech co do výše podílů dostatečný.

Nový stavební zákon pak upravuje odchylně též případ bytového spoluvlastnictví, neboť v takovém případě postačí pouze souhlas společenství vlastníků jednotek a pokud společenství vlastníků jednotek nevzniklo, pak postačí souhlas správce.

Nový stavební zákon

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Související vzdělávání
Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Je při zřizování věcných břemen k obecním pozemkům podle energetického zákona nezbytné postupovat podle oceňovací vyhlášky, nebo se obec může řídit ceníkem schváleným zastupitelstvem?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Musí být proškolení zaměstnanců obce a jiných osob (zastupitelů) pověřených užíváním služebního (obecního) automobilu a traktoru provedeno odbornou osobou, například lektorem autoškoly, nebo to postačí jinak? Musí mít všichni zdravotní prohlídku, případně jak často? Jak je to se členy jednotky sboru dobrovolných hasičů (mají s obcí uzavřenou dohodu)?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je důvodem pro vyloučení všech úředních osob obecního úřadu z projednání a rozhodnutí věci z důvodu podjatosti skutečnost, kdy je obec účastníkem správního řízení a zároveň je obecní úřad takové obce příslušný k projednání věci?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obci byl doručen e-mail s přílohou naskenované žádosti o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Text mailu je následující: Vážený pane starosto, jsem energetický poradce a vím, že vaší obci dokáži přinést úspory v oblasti energetiky, a proto Vám v příloze zasílám Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb. Dovoluji si Vás tímto požádat o zaslání ročního vyúčtování faktur energií u vaší obce.“ Jak má obec, a zda vůbec, na podanou žádost reagovat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jaký je rozdíl mezi místním poplatkem z pobytu a místním poplatkem z ubytovací kapacity podle zákona o místních poplatcích?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Je důvodem pro vyloučení všech úředních osob obecního úřadu z projednání a rozhodnutí věci z důvodu podjatosti skutečnost, kdy je obec účastníkem správního řízení a zároveň je obecní úřad takové obce příslušný k projednání věci?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Existuje zákonný důvod k odvolání ředitele městské policie z výkonu funkce ředitele, pokud se stal poslancem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky? Lze vykonávat tyto dvě funkce najednou, nebo je potřeba částečné uvolnění z funkce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.