Starosta obce má
v souvislosti s řešením mimořádné události, se zabráněním jejího
vzniku nebo s odstraňováním jejích následků větší pravomoci. Mezi tyto
mimořádné události bez pochyby patří i povodně. Starosta může v této
situaci rozhodovat v záležitostech, které spadají do tzv. zbytkové
pravomoci rady obce, a to bez ohledu na to, zda byl radou k takovému
rozhodování předem pověřen, případně i v případech, v nichž si zastupitelstvo
takové rozhodnutí předem vyhradilo. Tedy běžně by o těchto záležitostech
rozhodovala rada obce, či zastupitelstvo, pokud by si určitou pravomoc
vyhradilo (starosta by měl pouze ty pravomoci, které by mu byly svěřeny), ale
při těchto mimořádných událostech je to starosta obce, který rozhoduje, namísto
rady obce, případně zastupitelstva obce, i když si tuto záležitost předem
vyhradilo.
Tímto není dotčeno předchozí
svěření pravomoci radou obce, ať už starostovi nebo obecnímu úřadu (toto
svěření se neruší). Pokud byla určitá pravomoc svěřena starostovi před vznikem
této situace, má ji svěřenou i v době, kdy by ji mohl vykonávat na základě
výslovného zákonného zmocnění. Pokud byla určitá pravomoc svěřena obecnímu
úřadu (případně konkrétnímu útvaru), pak vznikem této situace ji může vykonávat
i nadále obecní úřad (na základě předchozího svěření), nedochází k „přesunu“
na starostu.