Jakou formou může obec provozovat klub důchodců?
Může zastupitelstvo obce pověřit radu obce, aby schvalovala dodatky ke smlouvám o dílo?
Může starosta v obci, kde není rada, uzavírat smlouvu na nájem bytu, bez schválení zastupitelstvem? Zastupitelstvo si tuto pravomoc nevyhradilo, ale stanovilo výši nájemného.
Starosta obce uzavřel za obec nájemní smlouvu prostor sloužící k podnikání, tato smlouva je pro obec velmi nevýhodná, co s tím může obec dělat? Může starosta uzavřít nájemní smlouvu na pozemek, který nebyl předmětem jednání zastupitelstva a nebyl vyhlášen záměr pronájmu? Může obec smlouvu vypovědět?
Na zasedání zastupitelstva obce měly být v rámci schváleného programu schvalovány smlouvy o smlouvách budoucích kupních na pozemky. Smlouvy nebyly fyzicky zastupitelům předloženy k seznámení (nebyly ještě vypracovány), bylo pouze řečeno, čeho se obsahově týkají. Smlouvy byly schváleny v nepředloženém znění. Vyplývá z projednávání smluv (nebo i jiných důležitých materiálů) v nepředloženém znění nějaké porušení ze zákona o obcích? Mohl se dopustit např. starosta, který byl předkladatelem návrhu nebo zastupitel, který hlasoval o nepředložené věci, nějakého protiprávního jednání?
Musí zastupitelstvo obce schvalovat poskytování dotací či návratných finančních výpomocí i v době povodně?
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno schvalovat poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, vyjma situace, kdy je návratná finanční výpomoc (vyšší jak 250 000 Kč) poskytována příspěvkovým organizacím obce. Toto rozhodování bude dle důvodové zprávy náležet do vyhrazené pravomoci rady obce (poskytování návratné finanční výpomoci obecní příspěvkové organizaci je úkolem zřizovatele).
V případě dotací a návratných finančních výpomocí ostatním osobám v době krizového stavu bude toto rozhodování náležet do nevyhrazené pravomoci rady obce, s možností zastupitelstva si takové rozhodnutí vyhradit pro sebe. Přičemž v době mimořádných událostí může v rámci zbytkové pravomoci rady obce rozhodovat starosta. Krizovým stavem se dle krizového zákona rozumí mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Tedy mezi mimořádné události je za jisté možné zařadit i povodně.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.