Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.), upravuje
plánovací smlouvy v ustanovení § 130 a násl. nového stavebního zákona. Podle
ustanovení § 130 odst. 1 nového stavebního zákona je to veřejnoprávní smlouva
uzavřená mezi stavebníkem a obcí, městskou částí hlavního města Prahy nebo
krajem nebo vlastníkem veřejné infrastruktury, jejímž obsahem je vzájemná
povinnost stran poskytnout si součinnost při uskutečnění ve smlouvě uvedeného
záměru a postupovat při jeho uskutečňování ujednaným způsobem. Plánovací
smlouva pak může dle ustanovení § 130 odst. 2 obsahovat i úpravu práv a povinností
z oblasti soukromého práva. Bližší obsahové náležitosti pak upravuje ustanovení § 131 nového stavebního zákona. Jedná se tedy o veřejnoprávní smlouvu se
soukromoprávními prvky.
Správní řád upravuje veřejnoprávní smlouvy v ustanovení § 159 až § 170, přičemž tato právní
úprava se použije subsidiárně. Správní řád rozlišuje tři typy veřejnoprávních
smluv:
- veřejnoprávní
smlouvy koordinační (§ 160 správního řádu), které mezi sebou uzavírají
vykonavatelé veřejné moci za účelem plnění svých úkolů;
- veřejnoprávní
smlouvy subordinační (§ 161 správního řádu), které mezi sebou uzavírají
správní orgán a osoba, která by byla účastníkem správního řízení;
- veřejnoprávní
smlouvy mezi subjekty soukromého práva (§ 162 správního řádu), které mezi těmi,
kdo by byli nebo kdo jsou účastníky správního řízení, a týkající se
převodu nebo způsobu výkonu jejich práv nebo povinností.
Vzhledem ke shora uvedenému členění ve správním řádu je
zřejmé, že plánovací smlouvy jsou veřejnoprávní smlouvy sui generis,
tedy jde o typ výslovně neupravený ve správním řádu. Svojí povahou totiž nejsou
ani smlouvami koordinačními, ani subordinačními ani mezi subjekty soukromého
práva.
K uzavření plánovací smlouvy ve smyslu ustanovení § 130 a
násl. nového stavebního zákona pak není třeba souhlasu stavebního úřadu, neboť
stavební úřad není smluvní stranou a souhlas stavebního úřadu nový stavební
zákon nepředpokládá. Skutečnost, že došlo k uzavření plánovací smlouvy, by
měla být zveřejněna v národním geoportálu územního plánování dle ustanovení §
130 odst. 3 nového stavebního zákona.
Závěrem je vhodné zdůraznit, že plánovací smlouva
podle ustanovení § 130 nového stavebního zákona nemá nic společného
s veřejnoprávními smlouvami podle dosavadního stavebního zákona (zákona č. 183/2006 Sb.), kterými byly nahrazovány úkony stavebního
úřadu. Dle ustanovení § 4 odst. 1 věta třetí a čtvrtá dosavadního stavebního zákona
totiž platilo: „Stanoví-li tak tento zákon, mohou orgány územního plánování
a stavební úřady uzavřít s žadatelem veřejnoprávní smlouvu místo vydání
správního rozhodnutí. Tím nesmí být dotčena práva a oprávněné zájmy dotčených
osob a zájmy dotčených orgánů.“ Takovými veřejnoprávními
smlouvami byly veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí dle ustanovení §
78a dosavadního stavebního zákona a nahrazující stavební povolení dle §
116 dosavadního stavebního zákona. Tyto veřejnoprávní smlouvy byly příkladem
smluv subordinačních. Nicméně to nemá nic společného s plánovacími
smlouvami podle nového stavebního zákona.