Musí obec koupit pozemky pod místní komunikací do svého vlastnictví?
Obec uzavřela v roce 1991 smlouvu o nájmu nebytových prostor dle zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, v tehdy účinném znění, s právnickou osobou. Výše citovaný zákon byl zrušen, právnická osoba změnila název (pod stejným IČO) a žádá obec o uzavření dodatku k nájemní smlouvě podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Jakým způsobem tento dodatek projednat ve vztahu k nakládání s majetkem obce?
Kdo schvaluje smlouvu o právu provést stavbu (jedná se o vodovodní přípojku) na pozemku ve vlastnictví obce -starosta, nebo zastupitelstvo obce? Jedná se o obec bez rady.
Je obec povinna na žádost poskytnout v celém znění kopii uzavřené nájemní smlouvy obce na pozemek ve vlastnictví obce? Stačí žadatele, který chtěl tuto kopii, odkázat, že je smlouva k nahlédnutí na obecním úřadě?
Naše město provozuje několik hřbitovů s dostatečnou kapacitou pro všechny své občany. Sousední obec se na nás obrátila s požadavkem na uzavření smlouvy, jejímž podpisem bychom se zavázali k finanční spoluúčasti na provozu jejího hřbitova. Obec argumentuje skutečností, že z historických důvodů, kdy určité části našeho města spadaly pod farnost nacházející se na jejím území, naši občané stále využívají právě jejího hřbitova. Obec se též odvolává na další dvě obce, které s ní uzavřít tuto smlouvu chtějí. Tyto obce však žádná vlastní pohřebiště nemají. Je naše město povinno k uzavření této smlouvy?
Může dát obec při prodeji stavebního pozemku stavebníkovi nějaké podmínky?
Dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona je možné zajistit přístup dělených nebo scelovaných pozemků na veřejnou komunikaci na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. K jakému okamžiku toto jiné věcné právo musí existovat? Ze strany stavebníka nám byla předložena uzavřená smlouva o zřízení věcného břemene pro zajištění přístupu, avšak nebyl podán návrh na vklad takového práva do katastru nemovitostí.
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) představuje oproti dosavadnímu stavebnímu zákonu (zákonu č. 183/2006 Sb.) podstatnou změnu.
Dle dosavadního stavebního zákona - při reflexi relevantní judikatury správních soudů - platilo, že v případě dělení nebo scelování pozemků nebylo možné využít k zajištění přístupu na veřejnou komunikaci institutu jiného věcného práva. Vždy bylo nutné pozemky dělit či scelovat tak, aby veškeré pozemky dotčené tímto nestavebním záměrem měly přímé napojení na veřejnou komunikaci.
Nový stavební zákon v ustanovení § 216 odst. 2 výslovně stanoví: „K žádosti o povolení dělení nebo scelení pozemků se namísto projektové dokumentace přikládá celková situace v měřítku katastrální mapy, včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného dělení nebo scelení pozemků s vyznačením přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům, nebo přes pozemek nebo stavbu stejného vlastníka, anebo na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě.“
Jednou z variant je právě zajištění tzv. nepřímého přístupu s využitím institutu jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě. Věcná práva k nemovitým věcem - tedy i pozemkům a stavbám - jsou evidována v katastru nemovitostí. Zde je tedy možné ověřit, zda takové jiné věcné právo zajišťující přístup na veřejnou komunikaci existuje, nebo nikoliv.
V případě, že bude podána žádost o dělení nebo scelení pozemku a nebude-li jiné věcné právo existovat ke dni rozhodnutí stavebního úřadu, nelze považovat požadavek stavebního zákona za splněný.
Pozemky a stavby jsou přitom věci evidované ve veřejném seznamu, jímž je v tomto případě katastr nemovitostí. V souladu s úpravou obsaženou v občanském zákoníku (viz ustanovení § 1262 a ustanovení § 1305 občanského zákoníku) takové jiné právo vznikne primárně zápisem do katastru nemovitostí. Občanský zákoník počítá i se vznikem takového práva na základě jiných právních skutečností (např. vydržením či z rozhodnutí správního orgánu či soudu) s tím, že se v katastru nemovitostí následně takové právo pouze „zaeviduje“.
Dotaz směřuje k tomu, zda je možné považovat uzavřenou smlouvu o zřízení věcného břemene za dostatečné naplnění podmínky dle ustanovení § 216 odst. 2 nového stavebního zákona. Do doby zápisu tohoto věcného břemene do katastru nemovitostí nelze považovat ve smyslu citované právní úpravy obsažené v občanském zákoníku toto právo za vzniklé (vzniká vkladem). Je tedy nutné trvat na tom, aby takové jiné věcné právo bylo do katastru nemovitostí pravomocně vloženo nejpozději ke dni rozhodnutí stavebního úřadu. Ani případné probíhající řízení o vkladu jiného věcného práva do katastru nemovitostí by nebylo dostatečné, jelikož není jisté, že vkladové řízení skončí pravomocným povolením vkladu.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.