Je nutné zveřejnit záměr při pronájmu hrobového místa?
Je třeba zveřejňovat záměr i v případě krátkodobé nájemní smlouvy či smlouvy o výpůjčce? Typicky se jedná o situace, kdy je obecní sokolovna pronajímána na několik dnů za účelem konání plesu či pro sportovní aktivity konané několik hodin týdně po dobu školního roku.
Je nutné zveřejnit záměr propachtovat nemovitý majetek obce?
Pokud se pronajímá objekt (nemovitost) opakovaně, je nutné pokaždé zveřejnit záměr pronájmu, a to i když se pronajímá stejné osobě?
Obec pronajímá podle smlouvy hrobové místo manželům, z nichž jeden zemřel. Vdova si přeje změnu smlouvy, že polovina hrobky zůstane její a polovinu převede na dceru. Ostatní dva synové souhlasí, dohodu by podepsali. Bude to takto dostačující?
Sportovní organizace chce obci darovat nemovitý majetek, s čímž zastupitelstvo souhlasí. Sportovní organizace má však podmínku, že současně s darovací smlouvou bude podepsána i smlouva o výpůjčce, kterou obce poskytne tento majetek jako výpůjčku zpět sportovní organizaci. Je možné zveřejnit záměr poskytnout nemovitý majetek jako výpůjčku ještě před jeho obdržením a poté schválit a podepsat obě smlouvy současně?
Vztahuje se povinnost zveřejnit záměr nakládat s nemovitostí podle § 39 odst. 1 zákona o obcích i na příspěvkové organizace obce?
Po 1. 7. 2024 byla podána žádost o povolení výjimky z požadavků na odstupové vzdálenosti, aniž by byla podána žádost o povolení záměru. Je možné povolit výjimku z požadavků na odstupové vzdálenosti podle nového stavebního zákona samostatně tak, jak tomu bylo v případě předchozího stavebního zákona?
Podle § 169 odst. 5 dosavadního stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) bylo umožněno žadateli, aby si vybral, zda žádost o povolení výjimky z požadavků na výstavbu podá samostatně, nebo bude podána žádost o povolení výjimky společně s žádostí o územní rozhodnutí, stavební povolení či v rámci jiného řízení podle stavebního zákona, které s příslušným řízením souvisí a se kterým by řízení o povolení výjimky bylo stavebním úřadem spojeno. V praxi to tedy nezřídka kdy žadatelé řešili tak, že nejprve požádali o povolení výjimky a pakliže jim je výjimka povolena, následně přistoupili k vlastní žádosti o povolení záměru.
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) tuto koncepci a možnost volby žadatele (stavebníka) nepřebírá. Dle § 228 nového stavebního zákona totiž platí:
„(1) Je-li k povolení záměru nezbytná výjimka z požadavků na výstavbu, rozhoduje o výjimce stavební úřad v řízení o povolení záměru.
(2) Žádost o výjimku z požadavků na výstavbu je součástí žádosti o povolení záměru a obsahuje uvedení, o jakou výjimku se žádá, a její odůvodnění.“
Nový stavební zákon tedy vylučuje, aby žádost o povolení výjimky byla projednána samostatně. Taková žádost musí být vždy součástí žádosti o povolení záměru, přičemž s tímto řešením počítají i formuláře v rámci vyhlášky č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení stavebního zákona (viz např. Příloha č. 3, kde je stanoven formulář pro povolení stavby).
Podal-li stavebník samostatně žádost o povolení výjimky z požadavků na odstupové vzdálenosti podle nového stavebního zákona, aniž by podal žádost o povolení záměru, stavební úřad není oprávněn takovou žádost projednávat a rozhodovat o ní. V takovém případě se jedná o žádost zjevně právně nepřípustnou (§ 228 nového stavebního zákona toto řešení vylučuje), tudíž by stavební úřad měl řízení o takové žádosti zastavit postupem podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.