Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) skutečně
dopadá i na změnu příslušnosti. Nový stavební zákon předpokládá, že působnost
obecních stavebních úřadů budou vykonávat všechny obecní úřady obcí
s rozšířenou působností (tzv. „trojky“) a dále pak vybrané pověřené
obecní úřady (tzv. „dvojky“) a obecní úřady (tzv. „jedničky“) s tím, že
působnost vybraných pověřených obecních úřadů a obecních úřadů stanoví
Ministerstvo pro místní rozvoj vyhláškou.
Nezřídka kdy bude docházet
k tomu, že předmětem povolení záměru bude soubor staveb. Např.
v případě rodinného domu se bude jednat o rodinný dům samotný a též např. související
čistírna odpadních vod, studna či veřejně přístupná účelová komunikace apod.
Zde došlo k výkladovým
střetům, neboť dle ust. § 37 odst. 3 nového stavebního zákona, což je společné
ustanovení pro výklad působnosti, platí, že v případě souboru staveb se
příslušnost stavebního úřadu k vydání povolení záměru řídí příslušností
k povolení záměru stavby hlavní souboru staveb, což by znamenalo, že
příslušným k vydáním takového povolení by byl kterýkoliv obecní stavební
úřad, tedy i tzv. jedničky a dvojky.
Naproti tomu z ust. § 34a
odst. 2 nového stavebního zákona, ve znění platném ke dni zodpovězení tohoto
dotazu, vyplývá, že působnost stavebního
úřadu ve věcech záměru silnice II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně
přístupné účelové komunikace, technické infrastruktury, která je součástí
distribuční soustavy v elektroenergetice nebo plynárenství, a vodního díla,
u něhož nevykonává působnost stavebního úřadu krajský stavební úřad, včetně
staveb tvořících s nimi soubor staveb, vykonává obecní stavební úřad obce
s rozšířenou působností, tj. tzv. trojky.
Uvedená ustanovení jsou do značné
míry v kontrapozici, neboť je otázkou jejich specialita a obecnost,
přičemž Ministerstvo pro místní rozvoj se již dnes kloní k závěru, že
účelem regulace má být to, aby v případě souboru staveb, v němž je
jako vedlejší stavba kterákoliv ze staveb uvedených v ust. § 34a odst. 2
nového stavebního zákona, byla výlučně dána působnost obecního stavebního úřadu
obce s rozšířenou působností.
Spornost výkladu pak odstraňuje
novelizace zákona o Státním fondu podpory investic, která mění i nový stavební
zákon a mj. výslovně vylučuje v případě obecních stavebních úřadů a
souboru staveb aplikaci ust. § 37 odst. 3 nového stavebního zákona, tedy
jednoznačně se působnost bude určovat dle názoru MMR. Bude-li tedy umisťován
stavební záměr sestávající ze souboru staveb, přičemž u stavby hlavní je dána
příslušnost jedničky či dvojky, avšak vedlejší stavba bude stavbou uvedenou
v ust. § 34a odst. 2 nového stavebního zákona (záměr silnice II. a III.
třídy, místní komunikace, veřejně přístupná účelová komunikace, technická
infrastruktura, která je součástí distribuční soustavy v elektroenergetice
nebo plynárenství a vodní dílo, u něhož není dána působnost krajského
stavebního úřadu), pak bude takový záměr povolován výlučně trojkou.
Je pravdou, že tento stav povede
mj. k tomu, že stavební úřady na jedničkách a dvojkách se budou muset
koordinovat s trojkami – a trojky samozřejmě s jedničkami a dvojkami
– neboť to, zda např. rodinný dům bude povolován na jedničce či dvojce, bude
odvislé od toho, zda např. studna jako vodní dílo bude součástí záměru, nebo
bude povolována samostatně. Koordinace bude nezbytná pro to, aby obecní
stavební úřady vzájemně věděly, co je v dané lokalitě povolováno a co bylo
povoleno. Nový stavební zákon ovšem tuto koordinaci blíže neupravuje, bude
nutné vycházet z obecné zásady spolupráce mezi správními orgány dle ust. §
8 odst. 2 správního řádu.
Závěrem je vhodné doplnit, že
novelizace zákona o Státním fondu podporu investic mění též to, že
v případě povolení bytového domu bude dána výlučná působnost obecních
stavebních úřadů obcí s rozšířenou působností. Jedná se o podstatnou
změnu, neboť nový stavební zákon až do této novelizace počítal s tím, že i
jedničky a dvojky budou povolovat právě i bytové domy.