Institut zástupce veřejnosti je
v dosavadním stavebním zákoně (zákoně č. 183/2006 Sb.) upraven v ustanovení § 23. Zástupce veřejnosti je následně oprávněn podávat námitky proti návrhu zásad územního rozvoje (srov.
ustanovení § 39 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), proti návrhu územního plánu
(srov. ustanovení § 52 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), a to včetně případných
aktualizací či změn. I v případě územního opatření o stavební uzávěře je
zástupce veřejnosti oprávněn podávat námitky (srov. ustanoven § 98 odst. 3
dosavadního stavebního zákona).
Zástupce veřejnosti umožňuje
patřičnému počtu osob, které by standardně nemohly podávat vůči návrhu územního
plánu či jeho změně námitky, námitky podat, neboť námitky jsou dle dosavadního
stavebního zákona vyhrazeny pouze vlastníkům pozemků a staveb, oprávněnému
investorovi a zástupci veřejnosti. Všichni ostatní mohou podávat proti návrhu
své připomínky. Dle dosavadní právní úpravy platí, že připomínky musí být
vypořádány, zatímco o námitkách musí být rozhodnuto.
Nový stavební zákon (zákon
č. 283/2021 Sb.) stanoví, že proti návrhům územně plánovací dokumentace může
každý podávat připomínky (viz ustanovení § 97 odst. 1 nového stavebního zákona)
s tím, že námitky jsou en bloc vyloučeny (srov. ustanovení § 97 odst. 4
nového stavebního zákona). Z tohoto důvodu již není institut zástupce veřejnosti,
jehož primárním smyslem bylo umožnit kvalifikované skupině osob podávat námitky (namísto připomínek, které se „pouze“ vypořádávaly“), novým
stavebním zákonem regulován. S námitkami tedy celkově nový stavební zákon
nepočítá, tudíž institut zástupce veřejnosti pozbyl svého smyslu a nový
stavební zákon s ním již také nepočítá.
Nový stavební zákon samozřejmě nevylučuje, aby větší
skupina osob zmocnila konkrétní osobu (fyzickou či právnickou), aby podala
jedny připomínky za takovou skupinu. „Síla“ této připomínky přitom bude
spočívat zejména v politické rovině, neboť při vypořádání takové
připomínky bude pořizovateli, určenému zastupiteli, ale i rozhodujícímu orgánu
(např. zastupitelstvu obce) zřejmé, že nejde o názor jednotlivce a jde o
podání, které má širší podporu více osob. To pak může mít vliv na posouzení
takové připomínky.