Podle § 169 odst. 5 dosavadního stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) bylo umožněno žadateli, aby si vybral, zda
žádost o povolení výjimky z požadavků na výstavbu podá samostatně, nebo
bude podána žádost o povolení výjimky společně s žádostí o územní
rozhodnutí, stavební povolení či v rámci jiného řízení podle stavebního
zákona, které s příslušným řízením souvisí a se kterým by řízení o
povolení výjimky bylo stavebním úřadem spojeno. V praxi to tedy nezřídka
kdy žadatelé řešili tak, že nejprve požádali o povolení výjimky a pakliže jim
je výjimka povolena, následně přistoupili k vlastní žádosti o povolení
záměru.
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) tuto
koncepci a možnost volby žadatele (stavebníka) nepřebírá. Dle § 228 nového
stavebního zákona totiž platí:
„(1) Je-li k povolení záměru nezbytná výjimka z požadavků na
výstavbu, rozhoduje o výjimce stavební úřad v řízení o povolení záměru.
(2) Žádost o výjimku z požadavků na výstavbu je součástí žádosti
o povolení záměru a obsahuje uvedení, o jakou výjimku se žádá, a její
odůvodnění.“
Nový stavební zákon tedy vylučuje, aby žádost o povolení
výjimky byla projednána samostatně. Taková žádost musí být vždy součástí
žádosti o povolení záměru, přičemž s tímto řešením počítají i formuláře
v rámci vyhlášky č. 149/2024 Sb., o provedení některých ustanovení
stavebního zákona (viz např. Příloha č. 3, kde je stanoven formulář pro
povolení stavby).
Podal-li stavebník samostatně žádost o povolení výjimky
z požadavků na odstupové vzdálenosti podle nového stavebního zákona, aniž
by podal žádost o povolení záměru, stavební úřad není oprávněn takovou žádost
projednávat a rozhodovat o ní. V takovém případě se jedná o žádost zjevně
právně nepřípustnou (§ 228 nového stavebního zákona toto řešení vylučuje),
tudíž by stavební úřad měl řízení o takové žádosti zastavit postupem podle
zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.