Nový stavební zákon (zákon
č. 283/2021 Sb.) definuje pořizovatele ve svém ustanovení § 46 odst. 1 takto:
„Pořizovatelem se v tomto
zákoně rozumí
a) ministerstvo,
b) Ministerstvo obrany,
c) úřad územního plánování a
d) obecní úřad na základě
potvrzení krajského úřadu o zajištění splnění kvalifikačních požadavků pro
výkon územně plánovací činnosti.“
Úřadem územního plánování je pak
ve smyslu ustanovení § 23 a ustanovení § 25 nového stavebního zákona právě obecní úřad obce
s rozšířenou působností. Je zřejmé, že pořizovatelem ve smyslu ustanovení § 46
odst. 1 písm. d) nového stavebního zákona se míří všechny „ostatní“ obecní
úřady, tedy obecní úřady obcí tzv. I. typu („prosté“ obecní úřady) a obecní
úřady obcí tzv. II. typu (obecní úřady obcí s pověřeným obecním úřadem).
Zástupce pořizovatele je pak
definován v ustanovení § 46 odst. 2 písm. c) nového stavebního zákona jako osoba
splňující kvalifikační požadavky pro výkon územně plánovací činnosti, které
bylo uděleno oprávnění k výkonu územně plánovací činnosti ministerstvem,
přičemž právě prostřednictvím této osoby pořizovatele – obecní úřad obcí I. a
II. typu – vykonává činnost pořizovatele ve smyslu nového stavebního zákona.
Je vhodné přitom poznamenat, že
obecní úřady obcí I. a II. typu za podmínky splnění kvalifikačních požadavků
pro výkon územně plánovací činnosti – např. s využitím služeb zástupce
pořizovatele – mohou vykonávat pouze některé činnosti. Rozhodně tímto postupem
nemůže být zcela nahrazena činnost úřadů územního plánování. Jedná se o
následující činnosti:
- pořizování územního plánu a regulačního plánu;
- pořizování územního opatření o stavební uzávěře
a územního opatření o asanaci území pro území obce;
- vkládání dat do národního geoportálu územního
plánování;
- pořizování územní studie.