- 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů
- 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
- 59/2002 Sb., prováděcí vyhláška zákona o volbách do zastupitelstev obcí
- 230/2002 Sb., změny zákonů o volbách do Parlamentu ČR a zast. krajů a zast. obcí
- 301/2005 Sb., ve věci návrhu na zrušení nařízení obce Psáry o stavební uzávěře
Je možné, aby výbor zastupitelstva obce vyvíjel svou činnost, když současně s volbou členů nedošlo ke zvolení předsedy výboru? Je možné dočasně pověřit vedením výboru člena výboru, který není členem zastupitelstva obce?
Může zastupitelstvo v obci, kde se rada obce nevolí, vedle výborů zřizovat i komise?
Zastupitelstvo obce hodlá stanovit prodejní cenu pozemků v obci. Jak by mělo zastupitelstvo postupovat při stanovení cen pozemků?
V případě, že občan požádá o „projednání" určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo zastupitelstvem obce, co se tímto projednáním rozumí?
Musí zastupitelstvo obce schvalovat poskytování dotací či návratných finančních výpomocí i v době povodně?
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno schvalovat poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, vyjma situace, kdy je návratná finanční výpomoc (vyšší jak 250 000 Kč) poskytována příspěvkovým organizacím obce. Toto rozhodování bude dle důvodové zprávy náležet do vyhrazené pravomoci rady obce (poskytování návratné finanční výpomoci obecní příspěvkové organizaci je úkolem zřizovatele).
V případě dotací a návratných finančních výpomocí ostatním osobám v době krizového stavu bude toto rozhodování náležet do nevyhrazené pravomoci rady obce, s možností zastupitelstva si takové rozhodnutí vyhradit pro sebe. Přičemž v době mimořádných událostí může v rámci zbytkové pravomoci rady obce rozhodovat starosta. Krizovým stavem se dle krizového zákona rozumí mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Tedy mezi mimořádné události je za jisté možné zařadit i povodně.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.