Je možné odměnit starostu doživotním volným vstupem do krytého plaveckého bazénu, o jehož výstavbu se starosta mimořádným způsobem zasadil?
Může obecní (městská) policie umístit bez souhlasu rady nebo zastupitelstva obce kamery do vybraných lokalit obce? Za jakých podmínek lze kamery v obci umisťovat?
Může starosta sepsat dohodu o provedení stavební práce na rekonstrukci kuchyně v obecním kulturním domě, kdy je specifikována pouze hodinová odměna, přičemž tato skutečnost nebyla oznámena zastupitelstvu?
Kdo může být členem správní rady, případně jiného orgánu dobrovolného svazku obcí? Lze do těchto orgánů zvolit člena zastupitelstva obce, který jinak členskou obec nezastupuje?
Musí být pro zastupitelstvo obce připraven k projednání materiál týkající se schválení záměru obce zcizit majetek v případě, že rada obce nepřijala k takovému materiálu žádné usnesení? Pokud ano, na základě jakého předpisu?
V souvislosti s rozhodováním o poskytnutí dotace je pro určení funkční příslušnosti obecních orgánů rozhodující částka, která bude požadována žadatelem, nebo částka, kterou obec žadateli přizná?
Kdo je oprávněn rozhodnout o poskytnutí jednoho z benefitů, konkrétně indispozičního volna (sick days) zaměstnancům obce? Je nutné poskytnutí indispozičního volna schvalovat na zasedání zastupitelstva vzhledem k tomu, že zastupitelstvo schvaluje objem finančních prostředků na platy, nebo stačí schválení radou?
Obec chce bezúplatně převést movitý majetek obce na jinou obec. Musí uzavřít darovací smlouvu, nebo by stačilo zaslat dopis spolu se soupisem majetku?
Musí zastupitelstvo obce schvalovat poskytování dotací či návratných finančních výpomocí i v době povodně?
Zastupitelstvu obce je vyhrazeno schvalovat poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 250 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, vyjma situace, kdy je návratná finanční výpomoc (vyšší jak 250 000 Kč) poskytována příspěvkovým organizacím obce. Toto rozhodování bude dle důvodové zprávy náležet do vyhrazené pravomoci rady obce (poskytování návratné finanční výpomoci obecní příspěvkové organizaci je úkolem zřizovatele).
V případě dotací a návratných finančních výpomocí ostatním osobám v době krizového stavu bude toto rozhodování náležet do nevyhrazené pravomoci rady obce, s možností zastupitelstva si takové rozhodnutí vyhradit pro sebe. Přičemž v době mimořádných událostí může v rámci zbytkové pravomoci rady obce rozhodovat starosta. Krizovým stavem se dle krizového zákona rozumí mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu. Tedy mezi mimořádné události je za jisté možné zařadit i povodně.
V této souvislosti lze ještě podotknou, že finanční pomoc (ať již ve formě peněžitého daru, dotace či návratné finanční výpomoci) bude mít zpravidla za následek změnu rozpočtu a s tím související nutnost provedení rozpočtového opatření. Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze při živelní pohromě ohrožující životy a majetek, tj. při povodni.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.