- 96/1974 Sb., o Úmluvě o potlačení protiprávního zmocnění se letadel
- 465/2005 Sb., o rozsahu podpory výstavby družstevních bytů pro bytová družstva
- ZP02/2002, stanovení minimální hladiny podzemních vod
- 330/1938 Sb., o zmocnění ke změnám ústavní listiny a ústavních zákonů republiky
- 34/2022 Sb.m.s., o sjednání Protokolu doplňujícího Úmluvu o potlačení protiprávního zmocnění se letadel
Starosta zastupuje obec ve spolku, jehož je obec členem. Postačuje obecné zmocnění starosty v o zastupování obce ve spolku?
Za jakých okolností se může obec nechat zastupovat na základě plné moci, který orgán obce o tom rozhodne?
Mezi starostou a místostarostou nejsou písemně rozděleny pravomoci. Při žádání o výměnu technického průkazu obecního vozidla byla po místostarostovi vyžadována plná moc. Výpis z usnesení o jmenování nestačil. Lze toto nějak ošetřit, aby nebylo nutné kvůli každé záležitosti vystavovat plnou moc?
Dává zákon o ochraně veřejného zdraví nějaké pravomoci obcím v souvislosti s koronavirem?
Je možné, aby obec udělila advokátovi tzv. generální plnou moc? Je možné, aby obec byla zastupována pouze na základě obecného, nikterak konkretizovaného, pověření?
Za účelem podání kvalifikovaných námitek jsme hodlali zmocnit zástupce veřejnosti tak, jak jsme již v minulosti učinili. Nicméně v novém stavebním zákoně jsme nenalezli podmínky pro zmocnění zástupce veřejnosti. Za jakých podmínek bude možné zmocnit zástupce veřejnosti dle nového stavebního zákona?
Institut zástupce veřejnosti je v dosavadním stavebním zákoně (zákoně č. 183/2006 Sb.) upraven v ustanovení § 23. Zástupce veřejnosti je následně oprávněn podávat námitky proti návrhu zásad územního rozvoje (srov. ustanovení § 39 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), proti návrhu územního plánu (srov. ustanovení § 52 odst. 2 dosavadního stavebního zákona), a to včetně případných aktualizací či změn. I v případě územního opatření o stavební uzávěře je zástupce veřejnosti oprávněn podávat námitky (srov. ustanoven § 98 odst. 3 dosavadního stavebního zákona).
Zástupce veřejnosti umožňuje patřičnému počtu osob, které by standardně nemohly podávat vůči návrhu územního plánu či jeho změně námitky, námitky podat, neboť námitky jsou dle dosavadního stavebního zákona vyhrazeny pouze vlastníkům pozemků a staveb, oprávněnému investorovi a zástupci veřejnosti. Všichni ostatní mohou podávat proti návrhu své připomínky. Dle dosavadní právní úpravy platí, že připomínky musí být vypořádány, zatímco o námitkách musí být rozhodnuto.
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) stanoví, že proti návrhům územně plánovací dokumentace může každý podávat připomínky (viz ustanovení § 97 odst. 1 nového stavebního zákona) s tím, že námitky jsou en bloc vyloučeny (srov. ustanovení § 97 odst. 4 nového stavebního zákona). Z tohoto důvodu již není institut zástupce veřejnosti, jehož primárním smyslem bylo umožnit kvalifikované skupině osob podávat námitky (namísto připomínek, které se „pouze“ vypořádávaly“), novým stavebním zákonem regulován. S námitkami tedy celkově nový stavební zákon nepočítá, tudíž institut zástupce veřejnosti pozbyl svého smyslu a nový stavební zákon s ním již také nepočítá.
Nový stavební zákon samozřejmě nevylučuje, aby větší skupina osob zmocnila konkrétní osobu (fyzickou či právnickou), aby podala jedny připomínky za takovou skupinu. „Síla“ této připomínky přitom bude spočívat zejména v politické rovině, neboť při vypořádání takové připomínky bude pořizovateli, určenému zastupiteli, ale i rozhodujícímu orgánu (např. zastupitelstvu obce) zřejmé, že nejde o názor jednotlivce a jde o podání, které má širší podporu více osob. To pak může mít vliv na posouzení takové připomínky.
K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.