V databázi máme 3 390 zodpovězených dotazů

Výsledky vyhledávání zpevněná pozemní komunikace

Nalezeno 3524 právních předpisů:

  • 13/1997 Sb., Zákon o pozemních komunikacích
  • 12/1997 Sb., Zákon o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
  • 220/1993 Sb., Sdělení ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi ministerstvem dopravy České republiky a ministerstvem dopravy, spojů a veřejných prací Slovenské republiky o spolupráci v oblastech vnitrozemské plavby, námořní plavby, silniční dopravy a pozemních komunikací
  • 56/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda ze dne 26. 10. 2001 - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - obchvat Bělotín v olomouckém regionu v České republice
  • 59/2003 Sb. m. s., Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Finančního memoranda - Smlouva mezi Evropskou komisí a Českou republikou o poskytnutí pomoci formou nástroje předvstupních strukturálních politik (ISPA) pro níže uvedené opatření: Rychlostní komunikace R48 - Dobrá - Tošanovice - Žukov etapa 1 Dobrá - Tošanovice v moravsko-slezském a severomoravském regionu v České republice

Nejste přihlášen, nemůžete si tak zobrazit obsah těchto ani dalších nalezených předpisů.

Bylo nalezeno 75 dotazů s odpovědí. Zobrazuji dotazy 11 až 20

Obec je vlastníkem pozemku, na jehož části přilehlé k bytovému domu v majetku společenství vlastníků jednotek se nachází zpevněné plochy – vjezdy do garáží tohoto domu. Kdo je vlastníkem zpevněných ploch a komu přísluší povinnost tyto zpevněné plochy udržovat a kdo nese odpovědnost za škodu způsobenou špatným stavem těchto ploch?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Zahrnuje pojištění obecné odpovědnosti za škodu obce také odškodnění podnikatele za ztížený přístup k jeho provozovně v důsledku uzavírky pozemní komunikace?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Na soukromém pozemku v obci, který není pozemní komunikací, se nachází autovrak. Může obec v takové situaci nějak jednat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Podle nové právní úpravy zákona o pozemních komunikacích rozhodne o povolení připojení sousední nemovitosti k místní komunikaci stavební úřad a nikoliv obec. Obec nově vydává pouze souhlas vlastníka s připojením k místní komunikaci. Jaký charakter má toto povolení? Je nutné, aby obec žádost posuzovala z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu, případně může si obec vyžádat stanovisko Policie ČR?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Obec obdržela povolení ke zvláštnímu užívání pozemní komunikace pro konání různých akcí (§ 25 odst. 6 písm. e) zákona č. 13/1997 Sb.). Může obec část této komunikace pronajmout pro stánkový prodej, i když není vlastníkem této komunikace?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Občan obce nechává zaparkovaný karavan na cestě před vjezdem do garáže souseda. Cesta slouží jako pozemní komunikace vedoucí k zástavbě rodinných domů. Ostatní občané musí karavan nesnadně objíždět a zároveň je znemožněn odvoz komunálního odpadu, jelikož vozidlo svozové služby nemůže kvůli zaparkovanému karavanu projet. Jak má obec postupovat?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Jak zákon o pozemních upravuje otázku odpovědnosti za škodu vzniklou uživateli místní komunikace? Jaké povinnosti má ve vztahu k uplatněnému nároku na náhradu škody starosta obce?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Občan obce si stěžuje na vzrostlý živý plot souseda, který brání ve výhledu na pozemní komunikaci, která je ve vlastnictví kraje. Jak by se v tomto případě mělo postupovat? Má nějakou roli obec v této situaci?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.

Dle dosavadního stavebního zákona bylo nutné při dělení pozemků posuzovat, zda nově vzniklé pozemky budou napojeny na veřejně přístupnou pozemní komunikaci. Slyšel jsem, že nový stavební zákon toto mění.

Dosavadní stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.) bližší regulaci neobsahuje. Uvedená podmínka vyplývá z ustanovení § 20 odst. 3 vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (dále jen „vyhláška č. 501/2006 Sb.“), dle něhož platí: „Pozemek se vždy vymezuje tak, aby svými vlastnostmi, zejména velikostí, polohou, plošným a prostorovým uspořádáním, umožňoval využití pro navrhovaný účel a byl dopravně napojen na veřejně přístupnou pozemní komunikaci.“

Judikatura Nejvyššího správního soudu (např. rozsudek ze dne 27. 9. 2017 č.j. 1 As 166/2016-38) konstatovala, že věcné břemeno nemá trvalý charakter, a tudíž jím nelze splnit podmínku vyplývající z ustanovení § 20 odst. 3 vyhlášky č. 501/2006 Sb. Z tohoto důvodu nebylo možné ono napojení na veřejně přístupnou pozemní komunikaci řešit zřízením věcného břemene mezi dvěma pozemky tak, aby toto napojení bylo zajištěno skrze sousední pozemek, který již dopravní napojení na veřejnou pozemní komunikaci splňoval.

Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.) tento dosavadní výklad mění výslovnou regulací obsaženou přímo v novém stavebním zákoně. Dle jeho ustanovení § 216 odst. 2 platí: „K žádosti o povolení dělení nebo scelení pozemků se namísto projektové dokumentace přikládá celková situace v měřítku katastrální mapy, včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného dělení nebo scelení pozemků s vyznačením přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům, nebo přes pozemek nebo stavbu stejného vlastníka, anebo na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě.“

Z citovaného ustanovení vyplývá, že při dělení pozemků lze ve vztahu k požadavku na jejich dopravní přístupnost splnit požadavek jedním z těchto způsobů:

1) vyznačení přímého přístupu z veřejné komunikace ke všem pozemkům;

2) vyznačením přístupu skrze pozemek nebo stavbu stejného vlastníka;

3) na základě jiného věcného práva k cizímu pozemku nebo stavbě – tj. na základě např. věcného břemene podle občanského zákoníku.

Novou právní úpravu lze tedy považovat za benevolentnější a umožňuje dělit pozemky i tehdy, pokud nejsou všechny nově vznikající pozemky přímo napojeny na veřejně přístupnou pozemní komunikaci.

Pro úplnost je vhodné dodat, že dle ustanovení § 216 odst. 4 nového stavebního zákona při dělení nebo scelení pro stavby dálnic, silnic I. třídy, drah, leteckých staveb a staveb s nimi souvisejících se nedokládá dopravní napojení na veřejně přístupnou komunikaci, přičemž stavební úřad v rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků pro stavby dálnic, silnic I. třídy, drah, leteckých staveb a staveb s nimi souvisejících stanoví stavební úřad podmínku zřízení napojení nově vzniklých pozemků na veřejně přístupnou komunikaci.

Dotčená ustanovení právních předpisů

K tomuto dotazu se váže 1 ustanovení právních předpisů.

Správnost této odpovědi garantuje
Brož

JUDr. Jan Brož PhD.
advokát, KVB advokátní kancelář s.r.o.

Brož

Může zastupitelstvo obce pověřit radu obce rozhodováním o některé z vyhrazených pravomocí zastupitelstva obce (např.: rozhodování o nabytí a převodu inženýrských sítí a pozemních komunikací, o právu stavby)?

Pro zobrazení odpovědi se prosím přihlašte. Pokud nemáte přihlašovací údaje, registrujte se.