V databázi máme 3 383 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Dobřany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220239/2024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 205 532194 434211 439224 355243 728217 493243 100278 699302 249252 669
Daňové příjmy
Daňové příjmy 115 312106 970116 654132 427135 478134 638132 560176 896184 052134 365
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 65 82842 72648 85152 10851 35148 44755 45660 61066 19745 944
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 71236 93428 1603 10523 2523 15122 74324 5378 31842 862
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 6797 80417 77336 71533 64631 25632 34216 65643 68129 497

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Dobřan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220239/2024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 101 368102 015109 191124 499130 612127 217127 449170 581173 314125 762
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 16 41619 31621 15524 05026 70525 15420 78823 45328 39422 408
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 14 90217 14817 75517 41119 69216 00823 12926 79136 19923 321
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 29 53831 65735 99642 83844 33643 89551 71160 84765 06347 319
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 3064 2804 4004 4324 9194 9614 9734 9675 0396 422
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2041 2481 3391 1038309381 1995 4245 1565 468
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 35 00328 36528 54534 66434 13036 26025 65049 09933 46320 824

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220239/2024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 65 82842 72648 85152 10851 35148 44755 45660 61066 19745 944
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 0367 1297 2327 7675 0334 48210 33513 26713 2688 283
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 51 71528 11732 10037 53436 74835 26335 67838 69941 45429 851
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 10967463830400561 5874 6203 380
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 9687 4129 4736 7699 5408 3019 3877 0566 8554 431

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220239/2024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 18 6797 80417 77336 71533 64631 25632 34216 65643 68129 497
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 4097 4048 01310 80015 00420 27717 55010 75714 1387 856
Investiční dotace
Investiční dotace 19 8194009 76025 91618 64310 98014 7925 89929 54321 641

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220239/2024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 71236 93428 1603 10523 2523 15122 74324 5378 31842 862
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 70236 93427 0742 88523 1822 83116 51022 1658 31842 822
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 101 086220703206 2322 3720400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220239/2024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 215 359171 977196 001235 656200 357220 344236 686240 852277 936207 297
Běžné výdaje
Běžné výdaje 122 481115 961117 676127 452129 031121 994137 599145 918161 356118 197
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 92 87856 01678 325108 20471 32698 35099 08794 935116 58089 100

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.