V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Bruntál Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 379 212396 816427 931477 429524 644480 476490 183544 802630 036638 813
Daňové příjmy
Daňové příjmy 221 235247 844259 182276 066296 581269 149295 337342 449381 997364 347
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 79 39078 20287 58395 24491 27171 51585 02585 065113 899172 937
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12 86711 1307 73915 5237 1715 8422 6275 0953353 095
Přijaté transfery
Přijaté transfery 65 72159 64073 42790 596129 621133 970107 194112 193133 80598 433

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Bruntálu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 211 278228 304246 861264 731285 106261 362286 941335 556375 020356 676
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 46 68352 93057 12664 29672 22766 66953 60159 63269 17373 328
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 40 67646 20546 96446 10152 31841 66359 06867 46187 22476 203
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 80 28084 50495 252113 418117 789114 388132 147153 332157 199153 144
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 97610 04010 3479 60710 2789 99510 45210 57910 73618 133
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 10 55210 85910 68910 76010 2029 56710 20222 65525 26322 205
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 23 11123 76626 48420 54922 29219 08121 47121 89825 42513 664

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 79 39078 20287 58395 24491 27171 51585 02585 065113 899172 937
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 22 69923 76325 38826 72828 51619 76814 55130 77935 92735 645
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 44 50443 78746 17844 60136 47135 23031 74131 89135 09942 771
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 6361 8352 3873 8901 0607133 5843 4183 7662 826
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10 5508 81813 62920 02525 22415 80435 14918 97639 10791 695

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 65 72159 64073 42790 596129 621133 970107 194112 193133 80598 433
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 62 10349 84563 34070 19084 133109 93398 950100 151112 21597 241
Investiční dotace
Investiční dotace 26 24411 83710 08820 40645 48824 0378 24412 04221 5901 193

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 12 86711 1307 73915 5237 1715 8422 6275 0953353 095
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 12 86711 1307 73915 5237 1715 8422 6275 0953353 095
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 375 194356 587412 220458 877507 189459 484433 370554 119572 364637 039
Běžné výdaje
Běžné výdaje 317 120323 181313 345364 596390 204375 656382 771476 913481 253491 779
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 58 07433 40698 87594 281116 98483 82850 59977 20691 111145 259

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.