Obecní finance FREE
Město Bruntál Moravskoslezský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 379 212 | 396 816 | 427 931 | 477 429 | 524 644 | 480 476 | 490 183 | 544 802 | 630 036 | 638 813 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 221 235 | 247 844 | 259 182 | 276 066 | 296 581 | 269 149 | 295 337 | 342 449 | 381 997 | 364 347 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 79 390 | 78 202 | 87 583 | 95 244 | 91 271 | 71 515 | 85 025 | 85 065 | 113 899 | 172 937 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 12 867 | 11 130 | 7 739 | 15 523 | 7 171 | 5 842 | 2 627 | 5 095 | 335 | 3 095 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 65 721 | 59 640 | 73 427 | 90 596 | 129 621 | 133 970 | 107 194 | 112 193 | 133 805 | 98 433 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Bruntálu v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 211 278 | 228 304 | 246 861 | 264 731 | 285 106 | 261 362 | 286 941 | 335 556 | 375 020 | 356 676 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 46 683 | 52 930 | 57 126 | 64 296 | 72 227 | 66 669 | 53 601 | 59 632 | 69 173 | 73 328 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 40 676 | 46 205 | 46 964 | 46 101 | 52 318 | 41 663 | 59 068 | 67 461 | 87 224 | 76 203 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 80 280 | 84 504 | 95 252 | 113 418 | 117 789 | 114 388 | 132 147 | 153 332 | 157 199 | 153 144 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 9 976 | 10 040 | 10 347 | 9 607 | 10 278 | 9 995 | 10 452 | 10 579 | 10 736 | 18 133 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 10 552 | 10 859 | 10 689 | 10 760 | 10 202 | 9 567 | 10 202 | 22 655 | 25 263 | 22 205 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 23 111 | 23 766 | 26 484 | 20 549 | 22 292 | 19 081 | 21 471 | 21 898 | 25 425 | 13 664 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 79 390 | 78 202 | 87 583 | 95 244 | 91 271 | 71 515 | 85 025 | 85 065 | 113 899 | 172 937 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 22 699 | 23 763 | 25 388 | 26 728 | 28 516 | 19 768 | 14 551 | 30 779 | 35 927 | 35 645 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 44 504 | 43 787 | 46 178 | 44 601 | 36 471 | 35 230 | 31 741 | 31 891 | 35 099 | 42 771 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 1 636 | 1 835 | 2 387 | 3 890 | 1 060 | 713 | 3 584 | 3 418 | 3 766 | 2 826 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 10 550 | 8 818 | 13 629 | 20 025 | 25 224 | 15 804 | 35 149 | 18 976 | 39 107 | 91 695 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 65 721 | 59 640 | 73 427 | 90 596 | 129 621 | 133 970 | 107 194 | 112 193 | 133 805 | 98 433 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 62 103 | 49 845 | 63 340 | 70 190 | 84 133 | 109 933 | 98 950 | 100 151 | 112 215 | 97 241 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 26 244 | 11 837 | 10 088 | 20 406 | 45 488 | 24 037 | 8 244 | 12 042 | 21 590 | 1 193 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 12 867 | 11 130 | 7 739 | 15 523 | 7 171 | 5 842 | 2 627 | 5 095 | 335 | 3 095 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 12 867 | 11 130 | 7 739 | 15 523 | 7 171 | 5 842 | 2 627 | 5 095 | 335 | 3 095 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 375 194 | 356 587 | 412 220 | 458 877 | 507 189 | 459 484 | 433 370 | 554 119 | 572 364 | 637 039 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 317 120 | 323 181 | 313 345 | 364 596 | 390 204 | 375 656 | 382 771 | 476 913 | 481 253 | 491 779 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 58 074 | 33 406 | 98 875 | 94 281 | 116 984 | 83 828 | 50 599 | 77 206 | 91 111 | 145 259 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.